هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی پدیده ارتعاشات ناشی از گردابهها و کاهش اثرات آن با بهرهگیری از جسم کنترلی میباشد. به همین منظور ابتدا سیلندر استوانهای شکل قرار گرفته بر روی بستر الاستیک و در معرض جریان یکنواخت سیال شبیهسازی میگردد. پس از مقایسه نتایج به دست آمده با سایر پژوهشهای عددی و آزمایشگاهی مشابه و اطمینان از دقت و صحت نتایج، جسم کنترلی با سطح مقطع دایرهای و در 5 نسبت فاصله مختلف در پشت سیلندر اصلی قرار داده میشود و ضمن بررسی تاثیر آن بر ضرایب لیفت و درگ میانگین و ماکزیمم دامنه نوسانات در ناحیه Lock-in، فاصله بهینه قرارگیری سیلندر کنترلی تعیین میگردد. سپس به بررسی تاثیر تغییر الگوی قرارگیری و سطح مقطع جسم کنترلی، به منظور یافتن سطح مقطع بهینه پرداخته میشود. به همین منظور ابتدا تاثیر قرارگیری دو سیلندر کنترلی به صورت همراستا و عمود بر جریان در فاصله بهینه بدست آمده مورد مطالعه قرار میگیرد. در انتها تاثیر استفاده از جسمهای کنترلی با سطح مقطعهای مختلف و غیردایروی که قطر هیدرولیکی برابر با سیلندر اصلی دارند، بررسی میگردد.
آجیلیان ممتاز, علی, & فرشیدیان فر, انوشیروان. (1392). یافتن فاصله و سطح مقطع بهینه جسم کنترلی به منظور کاهش اثرات ارتعاشات ناشی از گردابهها در ناحیه قفل شدگی. مکانیک سازه ها و شاره ها, 3(1), 81-94. doi: 10.22044/jsfm.2013.177
MLA
علی آجیلیان ممتاز; انوشیروان فرشیدیان فر. "یافتن فاصله و سطح مقطع بهینه جسم کنترلی به منظور کاهش اثرات ارتعاشات ناشی از گردابهها در ناحیه قفل شدگی", مکانیک سازه ها و شاره ها, 3, 1, 1392, 81-94. doi: 10.22044/jsfm.2013.177
HARVARD
آجیلیان ممتاز, علی, فرشیدیان فر, انوشیروان. (1392). 'یافتن فاصله و سطح مقطع بهینه جسم کنترلی به منظور کاهش اثرات ارتعاشات ناشی از گردابهها در ناحیه قفل شدگی', مکانیک سازه ها و شاره ها, 3(1), pp. 81-94. doi: 10.22044/jsfm.2013.177
VANCOUVER
آجیلیان ممتاز, علی, فرشیدیان فر, انوشیروان. یافتن فاصله و سطح مقطع بهینه جسم کنترلی به منظور کاهش اثرات ارتعاشات ناشی از گردابهها در ناحیه قفل شدگی. مکانیک سازه ها و شاره ها, 1392; 3(1): 81-94. doi: 10.22044/jsfm.2013.177