[1] Federal Aviation Requirements (FAR), Part 23-473, 2001.
[2] بررسی اثرات ناشی از ضربه در سازههای ساندویچی شامل نشستن پرندهها روی آب-سید مصطفی حسینی طباطبایی-مرکز نهاب دانشگاه جامع امام حسین(ع).
[3] خسروی م (1385) محاسبه توزیع فشار زیر بدنه یک شناور پرنده هنگام فرود. هشتمین همایش صنایع دریایی.
[4] Santoro N, Begovic E, Bertorello C, Bove A, De Rosa S, Franco F (2014) Experimental study of the hydrodynamic loads on high speed planing craft. International Symposium on Dynamic Response and Failure of Composite Materials, DRaF.
[5] Pesce CP, Casetta L (2003) The free surface hydrodynamic impact problem: A brief review on asymptotic solutions and experiments with a hemisphere. 17th International Congress of Mechanical Engineering.
[6] Bird I (2013) hydrodynamic impact analysis and testing of an unmanded aerial. Embry-Riddle Aeronautical University.
[7] Hassoona OH, Tarfaouia M, El Malki Alaoui A (2017) An experimental investigation on dynamic response of composite panels subjected to hydroelastic impact loading at constant velocities. Eng Struct 153: 180-190.
[8] Peseux B, Gornet L, Donguy B (2017) Hydrodynamic impact: Numerical and experimental investigations. J Fluid Struct 21(3): 277-303
[9] Sell C (2011) Validation of seaplane impact load teory and structural analysis of the martin 270. B.S., University of New Orleans.
[10] Yan GX, Pan G, Shi Y, Chao LM, Zhang D (2018) Experimental and numerical investigation of water impact on air-launched AUVs. Ocean Eng 167:156-168
[11] مکانیک سازههای مرکب-تألیف دکتر سید محسن محسنی شکیب-انتشارات دانشگاه امام حسین(ع).
[12] عرفانیان م، مقیمان م (1394) مطالعه عددی و آزمایشگاهی مسئله ورود یک پرتابه به آب و بررسی اثر سرعت برخوردبرزمان و عمق جدایش حباب. مجله مهندسی مکانیک مدرس 60-53 :(2)15.