در این مقاله، طرح نوین کنترلکنندهی آزاد از مدل برای سیستم تعلیق فعال خودرو برای دستیابی به رانندگی مطمئن و راحتی مسافر با حضور اغتشاشات جاده را ارائه مینماید. کنترلکنندهی پیشنهادی در مقایسه با طرح های قبلی، نیازی به کنترل نیرو ندارد و فقط از کنترل موقعیت استفاده میکند. در نتیجه، طرح آن ساده تر و با محاسبات کمتر خواهد بود. کنترلکنندهی مورد نظر برای مدل سیستم تعلیق یک چهارم خودرو با وجود محرک روغنی با مدل غیرخطی طراحی میشود. در روند بدست آوردن کنترل کننده پیشنهادی از کنترل خطی سازی پسخورد و تخمین و جبران عدم قطعیت توسط روش تاخیر زمانی استفاده میشود. بنابراین، کنترل کننده در غلبه بر عوامل غیرخطی و عدم قطعیت مدل موفق است. کنترل کننده از پسخوردهای جابجایی، سرعت و شتاب بدنهی خودرو استفاده میکند. مدل فضای حالت سیستم تعلیق روغنی بدست میآید و پایداری سیستم کنترل اثبات میشود. شبیهسازیها عملکرد مطلوب سیستم تعلیق برای همگرایی بدنه به نقطه تعادل با خطای ناچیز را نشان میدهند. مقایسه عملکرد کنترل سیستم تعلیق فعال پیشنهادی با سیستم تعلیق غیرفعال، برتری کنترلکننده پیشنهادی در فراهم آوردن راحتی مسافر و رانندگی مطمئن را نشان میدهند.
فاتح, محمد مهدی, & سکاکی, عاطفه. (1394). کنترل آزاد از مدل برای سیستم تعلیق روغنی خودرو. مکانیک سازه ها و شاره ها, 4(4), 13-21. doi: 10.22044/jsfm.2015.401
MLA
محمد مهدی فاتح; عاطفه سکاکی. "کنترل آزاد از مدل برای سیستم تعلیق روغنی خودرو", مکانیک سازه ها و شاره ها, 4, 4, 1394, 13-21. doi: 10.22044/jsfm.2015.401
HARVARD
فاتح, محمد مهدی, سکاکی, عاطفه. (1394). 'کنترل آزاد از مدل برای سیستم تعلیق روغنی خودرو', مکانیک سازه ها و شاره ها, 4(4), pp. 13-21. doi: 10.22044/jsfm.2015.401
VANCOUVER
فاتح, محمد مهدی, سکاکی, عاطفه. کنترل آزاد از مدل برای سیستم تعلیق روغنی خودرو. مکانیک سازه ها و شاره ها, 1394; 4(4): 13-21. doi: 10.22044/jsfm.2015.401