قربانی منقاری, حسین, فرزین, محمود, سادات, علی, گرجی, عبدالحمید. (1395). بررسی تجربی و عددی پرشدگی قالب و توزیع ضخامت هیدروفرمینگ لولههای دو پلهای مسی با مقطع مربعی در قالب با بوشهای متحرک. مکانیک سازه ها و شاره ها, 6(2), 87-96. doi: 10.22044/jsfm.2016.756
حسین قربانی منقاری; محمود فرزین; علی سادات; عبدالحمید گرجی. "بررسی تجربی و عددی پرشدگی قالب و توزیع ضخامت هیدروفرمینگ لولههای دو پلهای مسی با مقطع مربعی در قالب با بوشهای متحرک". مکانیک سازه ها و شاره ها, 6, 2, 1395, 87-96. doi: 10.22044/jsfm.2016.756
قربانی منقاری, حسین, فرزین, محمود, سادات, علی, گرجی, عبدالحمید. (1395). 'بررسی تجربی و عددی پرشدگی قالب و توزیع ضخامت هیدروفرمینگ لولههای دو پلهای مسی با مقطع مربعی در قالب با بوشهای متحرک', مکانیک سازه ها و شاره ها, 6(2), pp. 87-96. doi: 10.22044/jsfm.2016.756
قربانی منقاری, حسین, فرزین, محمود, سادات, علی, گرجی, عبدالحمید. بررسی تجربی و عددی پرشدگی قالب و توزیع ضخامت هیدروفرمینگ لولههای دو پلهای مسی با مقطع مربعی در قالب با بوشهای متحرک. مکانیک سازه ها و شاره ها, 1395; 6(2): 87-96. doi: 10.22044/jsfm.2016.756
بررسی تجربی و عددی پرشدگی قالب و توزیع ضخامت هیدروفرمینگ لولههای دو پلهای مسی با مقطع مربعی در قالب با بوشهای متحرک
1کارشناس ارشد، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی اصفهان
2استاد ، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی اصفهان
3کارشناس ارشد، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی
4استاد یار، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل
چکیده
شکل دهی لوله به روش هیدروفرمینگ در سالهای اخیر توسعهی بسیار زیادی داشته است. یکی از مسائل مهم در شکلدهی به روش هیدروفرمینگ پیشبینی و جلوگیری از عیوب احتمالی از جمله چروکیدگی و پارگی میباشد. این عیوب مستقیما به فشار اولیه، فشار نهایی و همچنین تغذیه محوری در طول فرآیند بستگی دارد. لذا انتخاب یک مسیر اعمال فشار مناسب و متناسب با تغذیه محوری دارای اهمیت بالایی میباشد. در این مقاله یک قالب جدید برای تولید قطعات دو پلهای جعبهای شکل از جنس مس با استفاده از تستهای آزمایشگاهی و شبیه سازی اجزای محدود ارائه شده است. از جمله مزایای این قالب نسبت به قالبهای متداول هیدروفرمینگ، داشتن چهار بوش متحرک در درون قالب برای ایجاد پلههای پر شده کامل میباشد. حرکت بوشهای متحرک باعث میشود که قطعهکار در هنگام تغذیه با حرکت همزمان بوشها حرکت کند که باعث از بین رفتن اصطکاک بین قالب و قطعهکار در محل قرارگیری بوشها میشود. همچنین فاصله حرکتی بین قطعهکار و قالب صفر میشود و در نهایت قطعهکار تولید شده دارای گوشههای کناری پرشده و کامل میباشد. از دیگر مزایای این قالب، داشتن فشار شکلدهی پایین، ساختار ساده قالب و کاهش هزینه ماشینکاری نسبت به قالبهای متداول هیدروفرمینگ لوله میباشد.