حجازی, مهرداد, مویدیان, سیدمحمد, داعی, مریم. (1394). تحلیل منارهای تاریخی آجری ایران تحت بار باد. مکانیک سازه ها و شاره ها, 5(1), 165-176. doi: 10.22044/jsfm.2015.420
مهرداد حجازی; سیدمحمد مویدیان; مریم داعی. "تحلیل منارهای تاریخی آجری ایران تحت بار باد". مکانیک سازه ها و شاره ها, 5, 1, 1394, 165-176. doi: 10.22044/jsfm.2015.420
حجازی, مهرداد, مویدیان, سیدمحمد, داعی, مریم. (1394). 'تحلیل منارهای تاریخی آجری ایران تحت بار باد', مکانیک سازه ها و شاره ها, 5(1), pp. 165-176. doi: 10.22044/jsfm.2015.420
حجازی, مهرداد, مویدیان, سیدمحمد, داعی, مریم. تحلیل منارهای تاریخی آجری ایران تحت بار باد. مکانیک سازه ها و شاره ها, 1394; 5(1): 165-176. doi: 10.22044/jsfm.2015.420
1دانشیار مهندسی سازه، گروه عمران، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان
2کارشناس ارشد مهندسی سازه، گروه عمران، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان
3استادیار، گروه عمران، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان
چکیده
منارها از بناهای باارزش تاریخی بهجامانده از دوران کهن در ایران میباشند. از مهمترین منارهای آجری ایران میتوان به منارهای آجری تاریخی اصفهان که در قرون پنجم و ششم هجری قمری ساختهشدهاند اشاره کرد. در این مقاله به بررسی اثر بار باد بر تعدادی از منارهای آجری اصفهان در حالات مختلف با توجه به حداکثر سرعت وزش باد در اصفهان، ایران و سرعتهای بالاتر پرداخته شده است. بدین منظور از روش المان محدود غیرخطی و معیار شکست ویلام - وارنک استفاده شده است. برای بررسی تأثیر ستون مرکزی و راهپله مارپیچ درون منارها بر رفتار سازهای آنها، آنالیزها در دو حالت 1) منار به صورت کامل (شامل پوسته منار، ستون مرکزی و راهپله) و 2) فقط پوسته خارجی انجامگرفتهاند. محاسبات بر مبنای دو ویرایش 1385 و 1392 مبحث ششم مقررات ملی ساختمان ایران انجام شده است. آنالیز تحت بار باد نشان میدهد که منارها در شرایط باد با حداکثر سرعت ثبتشده در اصفهان دچار شکست نمیشوند. در سرعتهای بالاتر میزان آسیب واردشده به منار تابع ارتفاع، قطر ستون مرکزی، ضخامت و قطر پوسته است.