دانشگاه صنعتی شاهرودمکانیک سازه ها و شاره ها2251-94751320121128Study of Dynamic Fracture of Functionally Graded Materials under Thermo-mechanical Shocksمطالعه شکست دینامیکی مواد تابعی تحت شوک های حرارتی - مکانیکی1167710.22044/jsfm.2012.77FAمحمود شریعتیدانشگاه صنعتی شاهرود0000000187422975مسعود مهدی زاده رخیدانشگاه صنعتی شاهرود0000-0001-6973-8431Journal Article20120825In this paper fracture behavior of functionally graded materials under thermo-mechanical shocks is investigated. For this purpose classical coupled thermoelastic equations are used in the calculations. These equations are discretized with extended finite element method and then are solved by the Newmark method in the time domain. Micromechanical models for conventional composites are used to estimate properties of FG layers. The most general form of interaction integral is extracted for moving cracks in FGMs under thermo-mechanical loadings, and then it is employed to calculate the stress intensity factors at each time step. All stages of problem solution from mesh generation to obtaining results were implemented in MATLAB programming environment. Some examples are solved and obtained results are compared with existing analytical and numerical results in other papers. Good accordance between these results verifies presented method and written code in this paper. Finally the effects of material properties profile variation on dynamic stress intensity factors in a glass/epoxy beam under thermo-mechanical shocks are investigated. Also crack propagation path and speed are studied for this beam.در این مقاله رفتار شکست مواد تابعی تحت شوکهای حرارتی - مکانیکی مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است. برای این منظور از معادلات ترموالاستیسیته کلاسیک کوپله استفاده شده است. این معادلات با کمک روش المان محدود توسعه یافته گسسته سازی شده و سپس با استفاده از روش نیومارک در قلمرو زمان حل شدهاند. شبیه سازی مواد تابعی توسط مدلهای میکرومکانیکی متداول برای مواد مرکب انجام شده است. در این مقاله کلیترین شکل انتگرال برهمکنش برای ترکهای متحرک تحت بارهای حرارتی و مکانیکی در مواد تابعی استخراج و برای محاسبه ضرایب شدت تنش دینامیکی بکار گرفته شده است. کلیه مراحل حل مسئله از مشبندی تا حل معادلات مربوطه و استخراج نتایج در محیط برنامه نویسی نرم افزار MATLAB صورت گرفته است. چندین مثال حل شده و نتایج حاصل با نتایج تحلیلی و عددی موجود در مقالات دیگر مورد مقایسه قرار گرفته است. مطابقت خوب این نتایج دقت و صحت روش حل ارائه شده و کد نوشته شده را تایید میکند. در نهایت چگونگی تغییر ضرایب شدت تنش با تغییر پروفیل ماده تابعی و نیز سرعت و مسیر رشد ترک در یک تیر از جنس شیشه-اپوکسی تحت شوکهای حرارتی-مکانیکی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.https://jsfm.shahroodut.ac.ir/article_77_be41876022bb4a9ae32ead60b5df8580.pdfدانشگاه صنعتی شاهرودمکانیک سازه ها و شاره ها2251-94751320121128Effect of nonlinearity on the dynamic response of mistuned systemبررسی اثرات غیرخطی بر روی پاسخ فرکانسی سیستم دیسک پره دار17277810.22044/jsfm.2012.78FAاحسان رئیسی استبرقدانشگاه جیرفتسعید ضیائی راداستادJournal Article20110803Bladed disks may be used in several engineering systems such as fans, impeller pumps, turbine generators and jet engines. Ideally, these systems are tuned and all blades are identical but, in practice there always exist small, random differences among the blades. Mistuning, imperfections in cyclical symmetry of bladed disks is an inevitable and perilous occurrence due to many factors including manufacturing tolerances, variations in material properties and wear in service. Each blade on a disk is almost always slightly different to the others. It can cause some unpredictable phenomena such as dramatic difference in forced vibration response.<br />In this paper, effects of mistuning on nonlinear behavior of mistuned cyclical symmetric systems like bladed disk are investigated. A nonlinear, mistuned model based on the method of multiple scales is proposed and formulated in which nonlinearity and mistuning parameter is assumed to be small. Several mistuned system were considered and solved by the proposed technique. Numerical results show that only one jump will happen for the tuned system during the excitation and demonstrate that mistuning can lead to repeating and scattering of jump phenomena during the excitation frequency whereas in tuned cyclic system it occurs simultaneously.در این مقاله به بررسی اثرات غیرخطی بر روی رفتار ارتعاشی سیستم دیسک پرهدار نامیزان پرداخته میشود. این نامیزانی در سیستم ناشی از تفاوت پارامترهای مادهای یا هندسی هر پره، میباشد. مقادیر نامیزانی که غیر قابل کنترل( به علت وجود تولرانسهای ساخت) و غیرقابل پیشبینی هستند میتوانند بهصورتی در سیستم القا شوند که پاسخ سیستم را تا حداکثر ممکن افزایشدهند. نوآوری این مقاله درنظرگرفتن پارامترهای غیرخطی در بدست آوردن پاسخ فرکانسی سیستمهای نامیزان میباشد.<br />در تحقیق حاضر، ابتدا مدل غیرخطی ارائه شده و معادله حرکت آن نوشته شدهاست. سپس از روش اختلالات کوچک که برای حل مسائل غیرخطی کاربرد دارد استفادهشده است. سپس با به کار بردن روش مقیاس چندگانه معادلات حل شدهاند. در ادامه پاسخ حالت دائم سیستمهای نامیزان مورد بررسی قرارگرفته است. در ادامه پاسخ حالت دائم سیستمهای میزان و نامیزان مقایسه شدهاند. در نهایت نتایج حاصل از حل عددی معادلات، برای مدل متقارن دایرهای سه، پنج و هشت درجهآزادی بررسیشده است. نتایج نشان میدهد وجود نامیزانی در سیستم میتواند ماکزیمم پاسخ فرکانسی و محل اتفاق افتادن آن را تغییردهد. همچنین باعث ایجاد پدیده پرش در پاسخ فرکانسی سیستم شود که برای سیستم نامطلوب است.https://jsfm.shahroodut.ac.ir/article_78_3ff00e1edc60b90b950dc214df41bdc1.pdfدانشگاه صنعتی شاهرودمکانیک سازه ها و شاره ها2251-94751320121128Experimental Investigation of the Effect of Flap Angle and Weight on Flutter of an Aircraft by Using Flight Testبررسی اثر زاویه فلپ و وزن بر پدیده فلاتر یک هواپیما با استفاده از آزمون پروازی29397910.22044/jsfm.2012.79FAامیر صدقیان دهکرددانشگاه صنعتی مالک اشتر- پردیس اصفهانمجتبی دهقان منشادیعضو هیات علمی0000-0002-2143-0670Journal Article20120110In this research, the operational plan are prepared based on the standard requirement of flutter test for an aircraft .Therefore the analytic recognition algorithms of excitation frequency and damping estimations from response data is surveyed in different flight condition .The resultants is presented in condition of mid height and field elevation (FM); 5600 feet with usage of zero, 10 and 38 degrees flap angles. In this research the parametric data gathering to be considered with covering the Performance curves limitation. The purpose of the present work, was access to flutter airspeeds with application ability in type certification program (TC) and flight manual completion (FM) for a jet trainer. The results indicate that by increasing the angle of flap in critical limitations of flight envelope attention to leap of the dynamic frequency response due to structure excitation to infinite and entry to less rate of structural damping, flutter phenomenon occur in lower airspeed. Whereas by change in weight configurations from light to heavy in same flap angle, this decreased rate in flutter airspeed don't observe significantly. in this article is imparted both method of flutter airspeed estimation in form of response-frequency diagrams and damping-airspeed in parallel and adaptivelyدستورالعمل اجرائی بر مبنای الزامات استاندارد تست فلاتر یک محصول هواگرد در قالب الگوریتم های شناسایی فرکانس تحریک سازه و تخمین های میرائی از داده های پاسخ پرنده در شرایط مختلف پروازی تدوین و تحلیل شده است. نتایج حاصله در شرایط ارتفاع میانی و منطقه پروازی 5600 پایی با اعمال زوایای فلپ صفر، 10 و 38 درجه و پوشش محدوده نمودارهای عملکردی در قالب داده برداری پارامتریک مورد توجه قرار گرفته است. هدف دسترسی به سرعت های فلاتر با قابلیت کاربرد در برنامه اخذ گواهینامه نوع و تکمیل کتابچه پروازی برای یک جت آموزشی است. نتایج نشان می دهد که با افزایش زاویه فلپ در محدوده های بحرانی پاکت پروازی با توجه به جهش پاسخ فرکانس دینامیکی پرنده ناشی از تحریک سازه به سمت بینهایت و در نتیجه ورود به نرخ نزولی میرائی سازه ای، پدیده فلاتر در سرعت پائین تری اتفاق می افتد. این در حالی است که با تغییر در ترکیب بندی های وزنی از سبک به سنگین در زاویه فلپ یکسان، این نرخ نزولی در سرعت فلاتر به صورت محسوس مشاهده نمی شود. از هر دو روش پیش بینی سرعت فلاتر در فرم نمودارهای پاسخ تحریک- فرکانس و میرائی- سرعت به طور موازی و انطباقی بهره گرفته شده است. مقادیر ثبت شده از تجهیزات کالیبره با قابلیت فیلترینگ داده های خطا، نشانگر این است که نمودارهای میرائی بدلیل تاثیرپذیری کمتر از شرایط اغتشاشی محیطی (تغییرات سرعت باد، نویز، گاست4، ارتعاش) نسبت به چارت های فازی فرکانس از اولویت انتخاب و قابلیت اعتماد بیشتری برخوردار هستند.https://jsfm.shahroodut.ac.ir/article_79_6a847285d28fb915bdf3c484681a8af9.pdfدانشگاه صنعتی شاهرودمکانیک سازه ها و شاره ها2251-94751320121128Adsorbent Bed Modeling to Investigate the Particle Diameter Effect for Different Adsorber Conditionsمدلسازی بستر چیلر جذب سطحی به منظور بررسی تاثیر قطر ذرات در شرایط مختلف41548010.22044/jsfm.2012.80FAهدی طالبیاندانشجو/دانشگاه فردوسی مشهدمهدی مهدوی خواهکارشناس ارشد/دانشگاه فردوسی مشهدحمید نیازمنددانشیار/دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20120525The adsorbent particle diameter has a great influence on the performance of adsorption chillers since it directly affects the inter particle and intra particle mass transfer resistances. The chiller performance variation with particle diameter is dependent on various parameters, yet this study investigates the effects of most important ones such as fin height, fin spacing and thermal fluid heating and cooling temperatures on the optimum value of particle diameter which corresponds to the optimum value for the specific cooling power of the system. A plate fin-tube heat exchanger is employed and the fin spaces are filled with SWS-1L. The three dimensional heat and mass transfer equations of adsorbent bed are solved simultaneously with the heat transfer equations of thermal fluid, metal tube, fins and the chamber. The results show that the cycle time and the specific cooling power have an optimum value for a specified particle diameter. This diameter increases with an increase in fin height and a decrease in fin spacing. Moreover it has been found that the optimum particle diameter increases with an increase in heating and cooling temperatures of the thermal fluid.اندازه قطر ذرات جاذب تاثیر زیادی بر عملکرد چیلرهای جذب سطحی دارد و مقدار انتقال جرم درون ذره ای و برون ذره ای را مستقیما تحت تاثیر قرار می دهد. تغییرات عملکرد سیستم نسبت به قطر ذرات جاذب وابسته به پارامترهای زیادی است. این مطالعه به تاثیر برخی از مهمترین پارامترها شامل ارتفاع فین ها، فاصله بین فین ها، دمای آب گرم و دمای آب خنک کننده بر قطر بهینه ذرات جاذب که متناظر با حداکثر ظرفیت سرمایش مخصوص است، می پردازد. از یک مبدل حرارتی که شامل لوله های فلزی و فین های صفحه ای بوده و فضای بین فین ها با ذرات سیلیکاژل SWS-1L پر شده، استفاده شده است. معادلات بستر به صورت سه بعدی و همزمان با معادلات مربوط به سیال ناقل حرارت، لوله فلزی، فین ها و محفظه حل شده اند. پس از بررسی نتایج مشاهده شد مقدار زمان سیکل و ظرفیت سرمایش مخصوص دارای مقداری بهینه نسبت به قطر ذرات جاذب بوده که این قطر با افزایش ارتفاع فین، افزایش یافته و با افزایش فاصله بین فین ها اندکی کاهش می یابد. همچنین اندازه این قطر بهینه با افزایش دمای آب گرم و آب خنک کننده افزایش می یابد.https://jsfm.shahroodut.ac.ir/article_80_92744112899e2b13091ab554756124c4.pdfدانشگاه صنعتی شاهرودمکانیک سازه ها و شاره ها2251-94751320121201Design And Analysis of Vaneless Three-dimensional Volutes For Radial Inflow Turbinesطراحی و تحلیل محفظه حلزونی سه بعدی بدون پره مربوط به توربین جریان شعاعی55678110.22044/jsfm.2012.81FAمحسن محمدیدانشگاه جامع امام حسین (ع)- دانشکده مکانیک و هوافضافرهاد قدکمرکز آیرودینامیک قدرمهدی نیلی احمدآبادیهیئت علمی/دانشگاه صنعتی اصفهانمجید رضا شاه حسینیدانشگاه آزاد علوم تحقیقاتJournal Article20111124In this paper, at first a computer code was developed to design a one-dimensional vaneless volute related to radial inflow turbine. Absolute mach number and direction of the rotor inlet flow are the bases of the design method. In this method , the one-dimensional compressible flow equations are solved considering dissipation of the fluid flow. Free vortex flow equations were used to model (simulate) rotational fluid flow inside vaneless volute, using experimental (correlation) relations of angular momentum dissipation, energy dissipation, and deviation of rotational flow. In the next step, the volute is generated using the computes code. Then, the volute geometry was modeled three-dimensionally and after mesh generation, the inside flow is analyzed numerically in three-dimensional, compressible and viscous flow. At the end, the numerical results were compared to the initial design values. The comparison showed the validation of the design method.<br />Keywords: Volute; Radial inflow turbine; Vaneless; one-dimensional design.در این مقاله، ابتدا کد کامپیوتری برای طراحی یکبعدی محفظه حلزونی بدون پره مربوط به توربین جریان شعاعی توسعه داده میشود. مبنای روش طراحی، مقدار عدد ماخ مطلق و جهت جریان ورودی به روتور است. در این روش، حل معادلات یکبعدی جریان سیال تراکمپذیر با در نظر گرفتن تلفات جریان صورت میپذیرد. برای مدلسازی جریان چرخشی سیال درون حلزونی بدون پره از معادلات جریان گردابه آزاد استفاده شده است به طوری که روابط تجربی مربوط به تلفات مومنتم زاویهای، تلفات انرژی و انحراف جریان چرخشی نیز در معادلات لحاظ شدهاند. در مرحله بعد، حلزونی با استفاده از کد کامپیوتری تولید میشود. سپس، هندسه حلزونی طراحی شده بصورت سهبعدی مدل شده و پس از شبکهبندی، جریان داخل آن به صورت سهبعدی، تراکمپذیر و لزج، تحلیل عددی میشود. در انتها، نتایج حاصل از حل عددی جریان با مقادیر اولیه طراحی مقایسه میگردد. این مقایسه صحت عملکرد روش طراحی یکبعدی را تایید میکند.https://jsfm.shahroodut.ac.ir/article_81_f2344f53c5b3e99deba9bd01fbec409a.pdfدانشگاه صنعتی شاهرودمکانیک سازه ها و شاره ها2251-94751320121201Non-newtonian fluid flow in axisymmetric sudden expansionجریان آرام سیال غیرنیوتنی در تبدیل واگرای متقارن محوری69798210.22044/jsfm.2012.82FAمحمدمحسن شاه مرداندانشگاه صنعتی شاهرود0000-0002-9088-4393محمود نوروزیدانشگاه صنعتی شاهرودسبحان مسیبی درچهدانشگاه صنعتی شاهرودJournal Article20110913In this paper, the steady flow of non newtonian fluid in axisymmetric sudden expansion with ratio 1 : 3 solved numerically. Finite difference method is used to discrete the governing equation on the staggered mesh. The non-newtonian model that used is the Carreau Yasuda five constants viscometric model. Using this model, non newtonian properties of the fluid can be simulated well. The range of the power law index is considered between 0.6 and 1.0 . The results of this paper include the streamline diagrams, the axial velocity, viscosity and stress profiles for different values of the non newtonian property. These results show that length of vortex and fully developing region decreases, the pressure loss and the maximum axial velocity increases when the power law index (n) is decreases. It is shown that the magnitude of the velocity and viscosity in the center of the vortex are minimum and maximum respectively.در این تحقیق، جریان دائمی سیال غیرنیوتنی در تبدیل واگرای متقارن محوری 1:3 به­صورت عددی مطالعه شده است. روش تفاضل محدود برای گسسته­سازی معادلات حاکم، روی شبکه جابه­جا شده استفاده بکار رفته است. مدل غیرنیوتنی مورد استفاده، مدل پنج ثابته کاریو-یاسودا می­باشد که می­توان به­خوبی خواص غیرنیوتنی سیال را با آن مدل کرد. محدوده توان (n) برای این مدل در نظر گرفته شده است. نتایج این تحقیق، شامل خطوط جریان سیال در این هندسه و پروفیل­های سرعت و لزجت می­باشند. نتایج شبیه­سازی عددی نشان می­دهد که با کاهش توان نمایی n، طول گردابه­های ایجاد شده و ناحیه توسعه­یافتگی افزایش و افت فشار جریان کاهش می­یابد.https://jsfm.shahroodut.ac.ir/article_82_77a57ac006950eceaa6f70614272ba57.pdfدانشگاه صنعتی شاهرودمکانیک سازه ها و شاره ها2251-94751320121201Combination of Low Reynolds-Number Second Moment Closure Models for Predicting the Turbulent Prandtl Number in Slot Impinging Jetپیش بینی محدوده عدد پرانتل آشفته در جت شیاری برخوردی
با ترکیب مدل های مرتبه دوم رینولدز پایین81908310.22044/jsfm.2012.83FAجواد محمدپوردانشگاه سمنانمهران رجبی زرگرآبادیعضو هیات علمی
دانشکده مهندسی مکانیک
دانشگاه سمنانJournal Article20120112This paper discusses on improving the prediction of flow and heat transfer in jet impingement through the combination of low Reynolds-number second moment closure turbulence models. A slot impinging jet with the H/W=6 at three different Reynolds numbers 5200, 7800 and 10,400 are numerically analyzed. Three different explicit algebraic heat flux models are applied for predicting turbulent heat fluxes. Numerical results show that the turbulent heat flux model plays an important role in accurately predicting jet impinging heat transfer. The comparisons show that the model of Younis et al. is in reasonable agreement with the available experimental data for predicting the local Nusselt number. Also results show that the turbulent Prandtl can not be assumed as a constant prescribed value. It has been shown that this parameter is varied in the range of 0.5-7.0 from near of the wall to far from it, respectively. The jet Reynolds number affects on predicted turbulent number only in near wall region.این مقاله بر روی بهبود پیش­بینی پارامترهای میدان جریان و انتقال حرارت از طریق ترکیب مدل­های مرتبه دوم رینولدز پایین آشفتگی و مدل­های مرتبه دوم شار حرارتی آشفته بحث می­کند. یک جت شیاری برخوردی با نسبت 6 =H/W در سه عدد رینولدز متفاوت 5200،7800 و 10400 مورد تحلیل قرار گرفته است. برای مدل سازی جمله شار حرارتی آشفته از سه مدل جبری مرتبه دوم صریح استفاده شده است. نتایج تحلیل عددی نشان می­دهد که مدل­های شار حرارتی آشفته تأثیر محسوسی در پیش­بینی توزیع دما و عدد ناسلت در انتقال حرارت جت برخوردی دارند. مقایسه نتایج حل عددی با مقادیر تجربی موجود نشان می دهد که مدل یونیس در ترکیب با مدل­های مرتبه دو رینولدز پایین جریان، پیش­بینی قابل قبولی برای توزیع عدد ناسلت موضعی ارائه می­دهد. به علاوه نتایج به دست­آمده در تحقیق حاضر نشان می­دهد که فرض ثابت بودن عدد پرانتل آشفته در انتقال حرارت برخوردی دور از واقعیت بوده و این پارامتر در جت شیاری برخوردی، در محدوده 5/0 تا 7 تغییر می­کند. همچنین افزایش عدد رینولدز منجر به افزایش عدد پرانتل آشفته در نواحی نزدیکی دیواره می­شود اما این پارامتر تأثیر محسوسی بر عدد پرانتل آشفته با در فواصل دور از دیوار ندارد.https://jsfm.shahroodut.ac.ir/article_83_6fe1ab03de5f4d1a87b2cd39a1f9e9d9.pdfدانشگاه صنعتی شاهرودمکانیک سازه ها و شاره ها2251-94751320121203Power augmentation modeling of gas turbines via inlet compressor fogging with consideration of humidity effect on cycle elementsمدلسازی افزایش توان در توربینهای گازی توسط پاشش ذرات ریز آب در ورودی کمپرسور با در نظر گرفتن اثر رطوبت ورودی بر روی اجزای چرخه91998410.22044/jsfm.2012.84FAسالم بعنونیدانشگاه شهید چمران اهوازمحمود چهارطاقیدانشگاه صنعتی شاهرود0000-0001-6782-6147Journal Article20110821One of effective and important parameters on gas turbine output power is the ambient air temperature and increase of 1 degree centigrade of this parameter decreases output power of total cycle about 0.6 to 0.9 percent. Compressor inlet cooling is a useful way to increase of turbine power output. In this paper different ways of compressor inlet cooling such as evaporative cooling and refregerative cooling method are reviewed and at the end, direct jetting method ( fogging method ) is focused. <br />Additionally thermodynamic modeling of cycle elements are studied and water jetting effects on operating parameters of GE - F5 gas turbine of Mashhad Power plant with consideration of cooling effect and humidity in combustion chamber and combustion modeling with humidity effect are presented. This study shows that 22 ℃ compressor inlet air cooling prevents power losing of total power plant cycle about 18.79 percent in optimum case of operating.چکیده <br />از جمله عوامل مؤثر در میزان توان خروجی توربین گاز، دمای محیط است. این عامل به حدی تعیین کننده و تأثیرگذار می باشد که افزایش آن به میزان یک درجه سانتیگراد موجب کاهش توان خروجی توربین به مقدار6/. تا 9/. درصد خواهد شد. یکی از راهکارهای مقابله با کاهش توان خروجی توربین گاز سرمایش هوای ورودی به کمپرسور است. این مقاله ضمن مرور روشهای مختلف سرمایش هوای ورودی که شامل روشهای سرمایش تبخیری و تبریدی است، به صورت تخصصی بر روی روش پاشش مستقیم آب (Fog) متمرکز میشود. در معرفی این سیستم ضمن اشاره به نحوه مدلسازی ترمودینامیکی سیکل مربوطه و بیان اثرات پاشش آب بر پارامترهای سیکل، چرخه توربین گازی GE F5 نیروگاه گازی مشهد با اعمال اثرات سرمایش و ورود رطوبت در محفظه احتراق و مدلسازی احتراق با اثرات رطوبت مورد بررسی قرار می گیرد. نتایج نشان می دهد که حداکثر خنک کاری هوای ورودی 22 درجه سانتیگراد است که در این شرایط از 79/18 درصد از افت توان توربین گازی جلوگیری می شود.https://jsfm.shahroodut.ac.ir/article_84_8a9027f85401b580c573268612b100de.pdfدانشگاه صنعتی شاهرودمکانیک سازه ها و شاره ها2251-94751320121203Dynamic Analysis of Car Bumper with Smart Connectionsتحلیل دینامیکی سپر خودرو با اتصالات هوشمند1011138510.22044/jsfm.2012.85FAعبدالحسین فریدونعضو هیئت علمی دانشگاه سمنان، دانشکده مکانیکسید حسن کمالیدانشکده مکانیک، دانشگاه سمنانحسین همتیاندانشکده مکانیک، دانشگاه سمنانJournal Article20111129Smart structures are mechanisms that react to changes of the physical and mechanical conditions of environment and are adaptable to their working conditions. There is a class of smart structures which do not have sensor systems and can be created using very simple mechanical mechanisms. In order to improve the overall performance of structures, their mechanical behavior is predefined to establish the best reaction to some conditions such as vibrations and impact forces. In this paper, in order to improve performance of bumper beam in collision, different mechanical behaviors has been employed such as two-linear smart behavior in the region where bumper and car are connected. LS-DYNA-V970 software has been used for simulating of collision and the most appropriate behavior has been identified. Results have shown that the most appropriate treatment for connections is the one which has higher initial stiffness where the structure becomes more flexible by increasing the collision force and its stiffness is reduced to prevent the failure of the bumper beam. Investigation of two-linear smart behavior in bumper connections and the displacement in which the stiffness changes showed that less displacement will result inbetter outcomes.سازه های هوشمند، مکانیزم هایی هستند که نسبت به تغییرات شرایط فیزیکی و مکانیکی محیط واکنش نشان داده و دارای قابلیت تطابق پذیری با شرایط کاری می باشند. دسته ای از سازه های هوشمند وجود دارند که سیستم های حسگر ندارند و با مکانیزم های بسیار ساده مکانیکی می توان آنها را ایجاد نمود. به منظور بهبود عملکرد کل سازه، رفتار مکانیکی آنها به نحوی از پیش تعیین شده تا در برابر شرایطی همچون ارتعاشات و ضربه، بهترین عکس العمل را از خود بروز دهند. در این مقاله به منظور بهبود عملکرد تیر سپر در برخورد، با بکارگیری رفتارهای مکانیکی مختلف از جمله یک رفتار هوشمند دوخطی در ناحیه اتصالات سپر به خودرو و شبیه سازی برخورد سپر خودرو در محیط نرم افزار LS-DYNA-V970، مناسب ترین رفتار شناسایی شده است. نتایج نشان داده است که مناسب ترین رفتار برای تکیه گاه رفتاری است که در ابتدای برخورد سفتی سازه اتصالات بیشتر بوده و با افزایش نیروی برخورد، سازه منعطف تر شده و سفتی آن کاهش یابد تا از واماندگی تیر سپر جلوگیری شود.با بررسی رفتار هوشمند دو خطی در تکیه گاه های سپر و میزان جابجایی که در آن مقدار سفتی سازه تغییر می یابد، ملاحظه شد که هر چه مقدار این جابجایی کمتر باشد، نتایج بهتری به دست می آید.https://jsfm.shahroodut.ac.ir/article_85_2aacf31366c596ab8c918b387dc21846.pdf