TY - JOUR ID - 83 TI - پیش بینی محدوده عدد پرانتل آشفته در جت شیاری برخوردی با ترکیب مدل های مرتبه دوم رینولدز پایین JO - مکانیک سازه ها و شاره ها JA - JSFM LA - fa SN - 2251-9475 AU - محمدپور, جواد AU - رجبی زرگرآبادی, مهران AD - دانشگاه سمنان AD - عضو هیات علمی دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه سمنان Y1 - 2012 PY - 2012 VL - 1 IS - 3 SP - 81 EP - 90 KW - انتقال حرارت برخوردی KW - مدل مرتبه دوم KW - عدد پرانتل آشفته KW - مدل شار حرارتی جبری DO - 10.22044/jsfm.2012.83 N2 - این مقاله بر روی بهبود پیش­بینی پارامترهای میدان جریان و انتقال حرارت از طریق ترکیب مدل­های مرتبه دوم رینولدز پایین آشفتگی و مدل­های مرتبه دوم شار حرارتی آشفته بحث می­کند. یک جت شیاری برخوردی با نسبت 6 =H/W در سه عدد رینولدز متفاوت 5200،7800 و 10400 مورد تحلیل قرار گرفته است. برای مدل سازی جمله شار حرارتی آشفته از سه مدل جبری مرتبه دوم صریح استفاده شده است. نتایج تحلیل عددی نشان می­دهد که مدل­های شار حرارتی آشفته تأثیر محسوسی در پیش­بینی توزیع دما و عدد ناسلت در انتقال حرارت جت برخوردی دارند. مقایسه نتایج حل عددی با مقادیر تجربی موجود نشان می دهد که مدل یونیس در ترکیب با مدل­های مرتبه دو رینولدز پایین جریان، پیش­بینی قابل قبولی برای توزیع عدد ناسلت موضعی ارائه می­دهد. به علاوه نتایج به دست­آمده در تحقیق حاضر نشان می­دهد که فرض ثابت بودن عدد پرانتل آشفته در انتقال حرارت برخوردی دور از واقعیت بوده و این پارامتر در جت شیاری برخوردی، در محدوده 5/0 تا 7 تغییر می­کند. همچنین افزایش عدد رینولدز منجر به افزایش عدد پرانتل آشفته در نواحی نزدیکی دیواره می­شود اما این پارامتر تأثیر محسوسی بر عدد پرانتل آشفته با در فواصل دور از دیوار ندارد. UR - https://jsfm.shahroodut.ac.ir/article_83.html L1 - https://jsfm.shahroodut.ac.ir/article_83_6fe1ab03de5f4d1a87b2cd39a1f9e9d9.pdf ER -