TY - JOUR ID - 826 TI - مطالعه عددی اثرات موقعیت‌های طولی و عمودی کانارد بر توزیع فشار و ضرایب آیرودینامیکی یک مدل بال هواپیمای مانورپذیر JO - مکانیک سازه ها و شاره ها JA - JSFM LA - fa SN - 2251-9475 AU - شرفی, احمد AU - رمضانی زاده, مهدی AU - احمدخواه, انور AD - مربی، دانشکده مهندسی هوافضا، دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری، تهران AD - دانشکده مهندسی هوافضا، دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 6 IS - 4 SP - 301 EP - 316 KW - بال مثلثی KW - کانارد KW - موقعیت های طولی و عمودی کانارد KW - توزیع فشار KW - ضرایب آیرودینامیکی DO - 10.22044/jsfm.2016.826 N2 - در این تحقیق، اثرات کانارد و موقعیت های طولی و عمودی آن بر توزیع فشار و ضرآیب آیرودینامیکی یک مدل بال هواپیمای مانورپذیر، با استفاده از شبیه سازی عددی مورد مطالعه قرار گرفته است. بررسی ها در عدد رینولدز 105×5 و در زوایای حمله مختلف با استفاده از شبکه ی بی سازمان و مدل آشفتگی تنش رینولدز انجام شده است. بال و کانارد مثلثی شکل اند و کانارد در موقعیت های طولی جلو، وسط و عقب و موقعیت های عمودی بالا، وسط و پایین نسبت به بال قرار گرفته است. نتایج بدست آمده نشان می دهد که برای ترکیب مدل بدون کانارد، تا زاویه حمله 25 درجه، تطابق بسیار خوبی بین داده های تجربی و حل عددی وجود دارد. اضافه نمودن کانارد باعث می شود که گردابه روی سطح بالایی بال، قوی تر و بزرگ تر شود. همچنین، برای موقعیت های مختلف طولی و عمودی کانارد، دنباله ناشی از گردابه کانارد از روی بال اصلی عبور می کند. ضمناً، برای حالتی که کانارد در موقعیت جلو و بالا نسبت به امتداد بال اصلی قرار گرفته باشد، بیشترین مقدار نیروی برآ بدست می آید. همچنین، کمترین مقدار نیروی پسا مربوط به حالتی است که کانارد نزدیک به بال اصلی و در امتداد محور آن باشد. به هر حال، بیشترین مقدار بازده آیرودینامیکی مربوط به حالتی است که کانارد در موقعیت پایین- جلو قرار گرفته باشد. UR - https://jsfm.shahroodut.ac.ir/article_826.html L1 - https://jsfm.shahroodut.ac.ir/article_826_2406a1af79315c8c1152f5ff502a91b7.pdf ER -