TY - JOUR ID - 585 TI - بررسی تجربی لایه مرزی روی یک ایرفویل مافوق بحرانی نوسانی ( پیچ) در جریان تراکم پذیر با استفاده از سنسورهای فیلم داغ JO - مکانیک سازه ها و شاره ها JA - JSFM LA - fa SN - 2251-9475 AU - فلا حپور, نیوشا AU - حقیری, عبدالعلی AU - مانی, محمود AU - کلانتری, محمد حسین AD - محقق، مهندسی هوافضا، دانشگاه امیرکبیر، تهران AD - دانشجوی دکتری، مرکز تحقیقات آیرودینامیک قدر، دانشگاه امام حسین(ع)، تهران AD - استاد، مرکز قطب محاسبات عددی، مهندسی هوافضا، دانشگاه امیرکبیر، تهران AD - محقق، مرکز تحقیقات آیرودینامیک قدر، دانشگاه امام حسین(ع)، تهران Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 5 IS - 3 SP - 173 EP - 184 KW - تونل باد KW - لایه مرزی KW - حرکت پیچ KW - فیلم داغ KW - جریان تراکم پذیر DO - 10.22044/jsfm.2015.585 N2 - مشخصات آیرودینامیکی یک ایرفویل بشدت متاثر از رفتار لایه مرزی می باشد. این رفتار و پدیده های متشکله به پارامترهای مختلف اعم از عدد رینولدز، زاویه حمله، حرکت نوسانی، عدد ماخ محلی و تراکم پذیری وابسته است. در این پژوهش آزمایش هایی در زوایای حمله قبل از استال برای مطالعه رفتار میدان جریان تراکم پذیر، بویژه لایه مرزی روی یک ایرفویل مافوق بحرانی در شرایط پایا و ناپایا، نوسان پیچ، در تونل باد سرعت بالا انجام گردید. آزمایشها در اعداد ماخ 4/0و 5/0 با حداکثر زاویه حمله 6 درجه در شرایط استاتیکی و تحت دامنه 1 و 3 درجه و فرکانس 3و6 هرتز در شرایط دینامیکی انجام شده است. اندازه گیریها شامل توزیع فشار و تغییرات تنش برشی با کمک سنسورهای فیلم داغ بوده است. اثرات تراکم پذیری، عدد ماخ جریان آزاد، زاویه حمله متوسط، فرکانس کاهش یافته و دامنه نوسانی بر نواحی مختلف لایه مرزی در شرایط پایا و ناپایا مورد بررسی قرار گرفت. نتایج در حرکت نوسانی حاکی از پایایی مشخصات لایه مرزی در سیکلهای مختلف نوسان مدل بوده و تاخیر در وقوع گذار پیچ نسبت به شرایط پایا و همچنین نامتتقارن بین گذار و آرام سازی مجدد در یک سیکل کامل نوسان می باشد. UR - https://jsfm.shahroodut.ac.ir/article_585.html L1 - https://jsfm.shahroodut.ac.ir/article_585_531e900195e7de0a0956a7f83a5200db.pdf ER -