TY - JOUR ID - 504 TI - کنترل لغزشی سیستم تعلیق فعال 1/4 خودرو با استفاده از روش جدید استخراج سطح لغزش بهینه JO - مکانیک سازه ها و شاره ها JA - JSFM LA - fa SN - 2251-9475 AU - ظهیری پور, سید علی AU - جلالی, علی اکبر AD - دانشجوی دکترا، دانشگاه علم و صنعت ایران AD - دانشگاه علم و صنعت ایران Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 5 IS - 2 SP - 1 EP - 15 KW - سطح لغزش KW - عدم قطعیت‌های پارامتری KW - تابع هزینه KW - سیستم تعلیق فعال 1/4 خودرو DO - 10.22044/jsfm.2015.504 N2 - در این مقاله، روش جدیدی برای استخراج سطح لغزش در مورد یک سیستم خطی و دارای عدم قطعیت‌های پارامتری با کران مشخص، ارائه شده است. در روش پیشنهادی، سیگنال کنترل متداول مد لغزشی مرتبه اول، به سیستم اعمال شده و سپس سطح لغزش به عنوان یک کنترل‌کننده مجازی با هدف حداقل‌سازی یک تابع هزینه استخراج می‌شود. مزیت اصلی روش پیشنهادی، امکان تنظیم فاصله مسیر حالت از سطح لغزش با استفاده از تنظیم مناسب یکی از پارامترهای طراحی است. به این ترتیب، نزدیک شدن به هدف غایی کنترل مد لغزشی که همانا ماندگاری مسیر حالت روی سطح لغزش است، بدون بالا بردن درجه کنترل مد لغزشی میسر خواهد شد، ضمن آن‌که میزان انرژی مصرفی نیز تحت کنترل در خواهد آمد. به منظور نمایش کارایی روش پیشنهادی، سیستم تعلیق فعال 1/4 خودرو انتخاب شده و از این روش در انتخاب سطح لغزش مربوط به زیرسیستم کنترل موقعیت، استفاده شده است. UR - https://jsfm.shahroodut.ac.ir/article_504.html L1 - https://jsfm.shahroodut.ac.ir/article_504_32a224d544a3d645336aca174a38000c.pdf ER -