TY - JOUR ID - 2307 TI - بررسی تجربی تاثیر افزودن متیل هوموپلیمر به بنزین در جهت بهبود عملکرد موتور و کاهش آلاینده‌ها JO - مکانیک سازه ها و شاره ها JA - JSFM LA - fa SN - 2251-9475 AU - داوری, سجاد AU - امی, فتح الله AU - صبوحی, زهیر AD - دانشجو، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران AD - استاد، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران AD - استادیار، پژوهشگاه هوافضا، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، تهران، ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 11 IS - 5 SP - 199 EP - 210 KW - متیل هوموپلیمر KW - انتشارآلاینده‌های خروجی KW - عملکرد موتور KW - موتور احتراق داخلی DO - 10.22044/jsfm.2021.9753.3200 N2 - در این پژوهش اثرات افزودن متیل هوموپلیمر به بنزین بر روی عملکرد موتور احتراق داخلی و همچنین انتشار آلاینده‌ها مطالعه شده است. با اضافه کردن این افزودنی به بنزین پایه، عدد اکتان سوخت افزایش می‌یابد. در این تحقیق سوخت‌های مورد نظر که شامل یکی بنزین معمولی و دیگری بنزین همراه با متیل هوموپلیمر بر روی یک موتور احتراق داخلی تحت آزمون‌های عملکردی قرار گرفته‌اند. همچنین تغییرات مقادیر آلاینده‌های خروجی از موتور نیز اندازه‌گیری شد. نتایج بدست آمده از آزمون‌های تجربی نشان می‌دهد که با افزودن افزودنی به بنزین، میزان گشتاور ترمزی و توان ترمزی به ترتیب 4.28 % و 2.31 % در میانگین متوسط مقادیر (دورهای مختلف کارکرد موتور)، افزایش می‌یابند. لازم به توضیح است که با اختلاط بنزین و افزودنی آلاینده‌های دی‌اکسید کربن و اکسیدهای نیتروژن به ترتیب 7.41 % و 6.21 % در میانگین متوسط مقادیر، افزایش می‌یابند؛ درحالی که، آلاینده‌های هیدروکربن‌های نسوخته و منواکسیدکربن خروجی از موتور به ترتیب 18.17 % و 9.05 % در میانگین متوسط مقادیر، کاهش می‌یابند. UR - https://jsfm.shahroodut.ac.ir/article_2307.html L1 - https://jsfm.shahroodut.ac.ir/article_2307_b1ebec83a473f319dad71b6699d91e1f.pdf ER -