TY - JOUR ID - 2211 TI - ارائه پیکره‌بندی جدید پروفیل‌های کرکره‌ای حاصل از منحنی‌های دایره‌ای مماس بر یکدیگر جهت افزایش قابلیت جذب انرژی JO - مکانیک سازه ها و شاره ها JA - JSFM LA - fa SN - 2251-9475 AU - محمدی نوری, مهدی AU - طالبی توتی, مصطفی AD - دانشجوی کارشناسی ارشد، مهندسی مکانیک، دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی قم AD - دانشیار، مهندسی مکانیک، دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی قم Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 11 IS - 3 SP - 135 EP - 149 KW - قابلیت جذب انرژی KW - قابلیت ضربه‌پذیری در تصادفات KW - پروفیل کرکره‌ای KW - سازه جدار نازک DO - 10.22044/jsfm.2021.2211 N2 - سازه‌های جدار نازک به طور گسترده برای جذب انرژی در تصادفات جاده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این مقاله، طرح جدیدی از پروفیل‌های کرکره‌ای مبتنی بر منحنی حاصل از کمان‌های دایره‌ای مماس بر یکدیگر برای افزایش قابلیت جذب انرژی سازه‌های جدار نازک ارائه شده است. با توجه به اینکه برای ارزیابی قابلیت ضربه‌پذیری از کد اجزاء محدود LS-Dyna استفاده شده است، به قصد صحه‌سنجی مدل‌سازی و روش حل، ابتدا نتایج با نتایج تجربی مقایسه شده است که حاکی از آن است، شبیه‌سازی به خوبی می‌تواند رفتار سازه را پیش‌بینی نماید. این پروفیل‌ها تحت بار شبه‌استاتیکی و در بارگذاری‌های محوری، جانبی و مایل بررسی شده و نتایج با نتایج حاصل از پروفیل‌های معمول مربعی، دایره‌ای و مربعی چند سلول مقایسه شده است. نتایج نشان می‌دهد، پروفیل‌های کرکره‌ای ارائه شده می‌توانند پارامترهای جذب انرژی ویژه را تا %26 و راندمان نیروی ضربه‌ای را تا %10 نسبت به پروفیل‌های معمول چند سلول افزایش دهند. از طرفی استفاده از صفحات متقاطع در داخل پروفیل‌های کرکره‌ای از ایجاد مود تغییر شکل کلی جلوگیری می‌نماید. در بارگذاری جانبی مقدار جذب انرژی موثر حدودا 20% کمتر از پروفیل چند سلول معمول است اما راندمان نیروی ضربه‌ای به طور قابل ملاحظه‌ای بیشتر است. UR - https://jsfm.shahroodut.ac.ir/article_2211.html L1 - https://jsfm.shahroodut.ac.ir/article_2211_dd71eff35d90d0a453502c8de432df42.pdf ER -