TY - JOUR ID - 2207 TI - بررسی تجربی پارامترهای هندسی وصله‌های کامپوزیتی زمینه فلزی جهت تعمیر قطعات آلومینیومی ترک‌دار JO - مکانیک سازه ها و شاره ها JA - JSFM LA - fa SN - 2251-9475 AU - ضامنی مفخم, رضا AU - نظام‌آبادی, علی‌رضا AU - براتی, فرزان AD - دانشجوی دکتری، مهندسی مکانیک، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک AD - استادیار، مهندسی مکانیک، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک AD - دانشیار، مهندسی مکانیک، دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 11 IS - 3 SP - 85 EP - 96 KW - تعمیر ترک KW - اتصال دیفیوژن KW - وصله آلومینیومی KW - الیاف DO - 10.22044/jsfm.2021.2207 N2 - تعمیر قطعات ترک‌دار با استفاده از وصله روشی متداول جهت بازیابی خواص مکانیکی و استحکام کششی می باشد. کارایی این گونه وصله ها را می توان با بدست آوردن حد اکثر میزان نیروی تحمل شده توسط قطعه ترمیم شده و مقایسه آن با قطعه ترمیم نشده به دست آورد. هدف از این پژوهش بررسی روش دیفیوژن استفاده شده در ترمیم قطعات ترک‌دار آلومینیومی و ارزیابی وصله‌ها و الیاف استفاده شده می‌باشد. در این مطالعه روش دیفیوژن برای اتصال وصله آلومینیومی برای تعمیر ترک مرکزی در ورق نازک آلومینیومی مورد استفاده قرار گرفته است. بررسی ریز ساختارها نشان داد که با استفاده از روش دیفیوژن می‌توان قطعات را به یکدیگر جوش داد و بدون استفاده از چسب به قطعه مناسب دست پیدا کرد. فرآیند تعمیر قطعات ترک‌دار ساخته شده از آلومینیوم یا آلیاژهای آن در این پژوهش شامل استفاده از سه نوع وصله و الیاف مختلف و شرایط متفاوت است، و درنهایت فشردن وصله و قطعه بر‌روی هم تحت گرما در مدت زمانی معین می‌باشد. قطعات تعمیر شده تحت بارگذاری شبه استاتیکی کششی قرار گرفته و میزان ماکزیمم نیروی تحمل شده قطعه در حالات مختلف به دست آمده است. UR - https://jsfm.shahroodut.ac.ir/article_2207.html L1 - https://jsfm.shahroodut.ac.ir/article_2207_7992215e005773b3282340479f65d96b.pdf ER -