TY - JOUR ID - 1821 TI - طراحی، بهینه‌سازی و ساخت چندراهه خارج کننده برای یک موتور برون نصب اشتعال جرقه‌ای JO - مکانیک سازه ها و شاره ها JA - JSFM LA - fa SN - 2251-9475 AU - نصری, حسین AU - جلالی, علی AU - هدایتی, علی AD - کارشناسی ارشد، گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه پیام نور، صندوق پستی 19395-3697 تهران، ایران AD - استادیار، گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه پیام نور، صندوق پستی 19395-3697 تهران، ایران AD - کارشناس ارشد، تبدیل انرژی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 10 IS - 1 SP - 253 EP - 268 KW - موتور برون نصب KW - چندراهه خارج کننده KW - طراحی و ساخت KW - بهبود توان DO - 10.22044/jsfm.2020.8680.2968 N2 - مطالعه حاضر یک مطالعه عددی و آزمایشگاهی بوده که به بررسی تأثیر استفاده از چندراهه‌های خارج کننده به عنوان جایگزین برای چندراهه‌های سنتی در یک موتور برون نصب اشتعال جرقه‌ای با هدف افزایش توان حداکثر موتور می‌پردازد. بدین منظور یک موتور مشخص به عنوان موتور پایه در نظر گرفته شده است و برای بررسی تأثیر چندراهه خروج بر عملکرد موتور و انتخاب طرح برتر، مدل هندسی چندراهه خروج پیشنهادی در یک فرآیند شبیه‌سازی عددی بررسی‌شده و پس از بهینه‌سازی ابعادی، مدل مورد نظر در نرم افزارهای شبیه ساز موتور، مورد شبیه سازی و بررسی عددی قرار گفته که پس از تایید عددی صحت بهبود عملکرد، مدل مورد نظر ساخته‌شده و بر روی موتور نصب گردید. پس از نصب چندراهه خروج طراحی‌شده بر روی موتور، موتور با چندراهه خروج پایه و موتور با چندراهه خروج طراحی‌شده در اتاق آزمون مورد بررسی آزمایشگاهی و مقایسه توان خروجی قرار می‌گیرد. پس از آزمایش موتور مشاهده شد که چندراهه خروج طراحی‌شده موجب افزایش توان حداکثر موتور تا 15 درصد می‌شود که این مقدار افزایش راندمان موتور نسبت به هزینه‌های لازمه، مقدار بسیار حائز اهمیت و چشمگیری می‌باشد. UR - https://jsfm.shahroodut.ac.ir/article_1821.html L1 - https://jsfm.shahroodut.ac.ir/article_1821_cdef548fc5553d89f64bd5d73c085744.pdf ER -