TY - JOUR ID - 1738 TI - بررسی عددی میدان دمایی و ساختار شعله آرام گاز متان و هیدروژن در جت‌های برخوردی مایل JO - مکانیک سازه ها و شاره ها JA - JSFM LA - fa SN - 2251-9475 AU - کیانی, مهرداد AU - باشی, حسین AU - هوشفر, احسان AD - کارشناسی ارشد، مهندسی مکانیک، دانشگاه تهران، تهران AD - استادیار، مهندسی مکانیک، دانشگاه تهران، تهران Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 9 IS - 4 SP - 251 EP - 261 KW - میدان دما KW - شعله آرام KW - شعله‌های برخوردی KW - شبیه‌سازی عددی KW - احتراق DO - 10.22044/jsfm.2020.6977.2607 N2 - امروزه شعله‌های پیش‌آمیخته دارای کاربردهای فراوان صنعتی می‌باشند؛ که در نتیجه افزایش کیفیت احتراق همراه با کاهش آلودگی این شعله‌ها مورد توجه بسیاری از محققان قرار گرفته است. در این مطالعه برخورد دو جت شعله در زوایای متفاوت شبیه‌سازی شده است و ساختار شعله، دمای ماکزیمم شعله و میزان NOx تولیدی در حالت شعله پیش‌آمیخته آرام، برای دو سوخت متان و هیدروژن ارائه شده است. هدف از این شبیه‌سازی، بررسی تأثیر زاویه بین دو مشعل و همچنین تأثیر پیش‌گرم کردن هوا و سوخت بر دمای ماکزیمم شعله و NOx تولیدشده بوده است. نتایج نشان داد که با افزایش زاویه بین دو مشعل، اختلاط جریان و جریان چرخشی بیش‌تر شده و دمای ماکزیمم شعله و مقدار تولید NOx افزایش می‌یابد. با افزایش زاویه از 0 تا 180 درجه، بیشینه دمای شعله متان و هیدروژن به‌ترتیب 11.5 و 12.4 درصد افزایش پیدا می‌کند. همچنین با 400 کلوین افزایش دمای ورودی سوخت و هوا، مقدار دمای بیشینه شعله برای متان و هیدروژن به‌ترتیب 6 و 4 درصد افزایش می‌‌یابدکه در نتیجه منجر به افزایش قابل‌ملاحظه میزان NOx تولیدی می‌گردد. UR - https://jsfm.shahroodut.ac.ir/article_1738.html L1 - https://jsfm.shahroodut.ac.ir/article_1738_f9cd3f81996011801e98367eff23ee49.pdf ER -