TY - JOUR ID - 1642 TI - بررسی عددی چگونگی تشکیل پرش هیدرولیکی چندضلعی و ساختار جریان سیال در آن JO - مکانیک سازه ها و شاره ها JA - JSFM LA - fa SN - 2251-9475 AU - اسماعیلی, علی AU - پسندیده فرد, محمد AD - دانشجوی دکتری مهندسی مکانیک، دانشگاه فردوسی مشهد AD - استاد گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه فردوسی مشهد Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 9 IS - 3 SP - 191 EP - 203 KW - پرش هیدرولیکی چند ضلعی KW - روش حجم سیال KW - روش عددی KW - سه بعدی DO - 10.22044/jsfm.2019.7998.2817 N2 - در این پژوهش به شبیه سازی عددی سه بعدی پدیده پرش هیدرولیکی چندضلعی با استفاده از روش عددی حجم سیال پرداخته شده است. در هنگام برخورد یک جت سیال با سطح مشاهده می‌شود که یک پرش هیدرولیکی شعاعی در اطراف محل برخورد رخ می‌دهد. در سیالات با لزجت پایین(مثل آب) شکل این پرش به صورت دایروی است و در سیالات با لزجت بالا(مثل اتیلن گلیکول) یک ساختار چندضلعی در هنگام پرش هیدرولیکی رخ می‌دهد که این ساختار ناشی از وجود امواج مکانیکی در اطراف ناحیه برخورد سیال با سطح می‌باشد. نتایج شبیه سازی عددی با نتایج تجربی محققان پیشین مقایسه شده است که تطابق خوبی از نظر کیفی(شکل و ساختار پرش هیدرولیکی ایجاد شده) و کمی(شعاع پرش هیدرولیکی) در آن دیده می‌شود. در نهایت بر اساس شبیه سازی عددی مشاهده گردید که ابتدا پرش هیدرولیکی به صورت دایروی گسترش یافته و پس از برخورد موج حاصل از پرش با موانع پایین دست جریان، به مرور شکل چندضلعی در پرش ایجاد شده و به حالت پایدار می رسد. همچنین خطوط جریان در این پدیده نشان می‌دهد که وجود جریان‌های با سرعت بالا در نقاطی از حوزه حل موجب تشکیل گوشه‌هایی در پرش هیدرولیکی شده و پرش چندضلعی ایجاد می‌گردد. UR - https://jsfm.shahroodut.ac.ir/article_1642.html L1 - https://jsfm.shahroodut.ac.ir/article_1642_6f243a171aa84b501361ced9ba5d2e43.pdf ER -