TY - JOUR ID - 1564 TI - شبیهسازی اثرات تیغه میراکننده بر میزان تلاطم در مخزن سوخت هواپیمای مدل JO - مکانیک سازه ها و شاره ها JA - JSFM LA - fa SN - 2251-9475 AU - محمودی, مصطفی AU - پیرکندی, جاماسب AU - امجدیان, بهمن AU - نورشاد, حسین AD - دانشیار، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران AD - کارشناسی ارشد مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 9 IS - 2 SP - 275 EP - 287 KW - تلاطم KW - مخزن سوخت هواپیمای مدل KW - شبیه‌سازی عددی حجم سیال KW - تیغه میراکننده DO - 10.22044/jsfm.2019.7964.2809 N2 - یکی از راه‌های متداول جهت جلوگیری از تلاطم در مخازن سوخت، استفاده از تیغه‌های میرا کننده در داخل مخازن است. در این تحقیق 5 نمونه مخزن، شامل مخزن بدون تیغه و مخزن با تیغه‌های میراکننده به شکل‌های مختلف به صورت سه بعدی مدل‌سازی شده‌‌است. در ادامه با اعمال شتاب گرانشی به مخزن، اثرات شکل تیغه‌های میراکننده بر میزان تلاطم و حرکت سیال درون مخزن سوخت با استفاده از روش عددی حجم سیال، تحلیل شده است و نتایج حاکی از میزان خطا کمتر از 4 درصد بین روش عددی و تجربی می‌باشد. بر اساس نتایج بدست آمده، سیال متلاطم پس از 35/0 ثانیه به یک پایداری نسبی می‌رسد، در حالیکه در مخزن بدون تیغه میرا‌کننده این پایداری نسبی بعد از زمان 1/1 ثانیه رخ می‌دهد. با توجه به نتایج، حرکت سوخت در حالت قرارگیری تیغه در قسمت تحتانی و میانی مخزن با توجه به ارتفاع کمتر تیغه نسبت به حالت قرارگیری با تیغه فوقانی در مخزن بیشتر است. بر اساس نتایج بدست آمده در حالت قرارگیری همزمان تیغه‌ها در قسمت تحتانی، میانی و فوقانی مخزن، سیال تلاطم کمتری ایجاد کرده و لوله سوخت در وضعیت بهتری نسبت به شکل تیغه‌ها در مخازن دیگر قرار گرفته‌است. UR - https://jsfm.shahroodut.ac.ir/article_1564.html L1 - https://jsfm.shahroodut.ac.ir/article_1564_8fec49f416743e9cca19a432152404ee.pdf ER -