TY - JOUR ID - 1479 TI - بررسی پاسخ گذرای حرارتی لوله موتور پالس دتونیشن تحت کارکرد متوالی JO - مکانیک سازه ها و شاره ها JA - JSFM LA - fa SN - 2251-9475 AU - ترکمان اسدی, محمد جواد AU - میرزایی, مجید AD - دانشجوی دکتری، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه تربیت مدرس، تهران AD - دانشیار، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه تربیت مدرس، تهران Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 9 IS - 1 SP - 153 EP - 171 KW - موتور پالس دتونیشن KW - انفجار گازی پیاپی KW - انتقال حرارت KW - شرایط مرزی متناوب DO - 10.22044/jsfm.2019.7716.2761 N2 - به منظور به کارگیری عملیاتی و طولانی مدت موتورهای پالس دتونیش، باید دما در لوله‌های دتونیشن کنترل شود. ماهیت دتونیشن از یک سو و تکرار سریع فرایندهای مختلف در یک سیکل کارکرد موتور همراه با تغییرات شدید دامنه سرعت، دما و فشار در داخل لوله، محیط حرارتی بسیار متفاوتی را با موتورهای متداول ایجاد می‌کند که تعیین و کنترل حرارت را دشوار می‌کند. در این مقاله ابتدا به بررسی فرایندهای مختلف یک سیکل از کارکرد موتور پرداخته و الگویی برای بارگذاری و شرایط مرزی حرارتی ارائه شده است. در ادامه مدلسازی عددی و تحلیلی مطابق فرضیات شرح داده شده ایجاد و پاسخ حرارتی لوله برای سیکل‌های پیاپی به دست آمده است. نرخ شدید تغییرات دما در جداره داخلی لوله و زمان بسیار کوتاه انفجار باعث افزایش حساسیت پاسخ به پارامترهای حل می‌شود که همگرایی پاسخ را تحت تاثیر قرار می‌دهد. صحت سنجی و دقت سنجی نتایج با مقایسه نتایج تحلیلی و عددی با یکدیگر و در نهایت مقایسه با نتایج تجربی گزارش شده انجام شده است. نتایج به دست آمده ضمن توصیف شرایط دمایی لوله دتونیشن و امکان طراحی کنترل حرارتی آن، برای سایر تحلیل‌های مرتبط با موتورهای پالس دتونیشن مانند تحلیل ترموالاستیک و خستگی حرارتی قابل استفاده است. UR - https://jsfm.shahroodut.ac.ir/article_1479.html L1 - https://jsfm.shahroodut.ac.ir/article_1479_4832c7682a279016c3c8cf20fec4cd80.pdf ER -