TY - JOUR ID - 1217 TI - مدلسازی میدان جریان و بهبود عملکرد روتور یک توربین محوری با استفاده از روش الحاقی JO - مکانیک سازه ها و شاره ها JA - JSFM LA - fa SN - 2251-9475 AU - جعفری, حمید AU - پرهیزکار, حمید AU - آقایی طوق, رضا AU - مردانی, امیر AD - کارشناس ارشد، مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران. AD - استادیار، مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران. AD - استادیار، مهندسی هوافضا، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران. AD - استادیار، مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی شریف، تهران، ایران. Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 8 IS - 1 SP - 127 EP - 133 KW - پره توربین KW - روش بهینه سازی الحاقی KW - بازده آیزنتروپیک DO - 10.22044/jsfm.2017.4712.2201 N2 - در سالهای اخیر، بهینه سازی پارامترهای عملکرد در توربوماشینها یکی از مهمترین موضوعات است که مورد توجه پژوهشگران و محققان صنعتی قرار گرفته است. تاکنون الگوریتمها و روشهای مختلفی برای بهینه سازی آیرودینامیکی پره ها استفاده شده است؛ با این حال پیدایش ابزارهای جدید افقهای جدیدی در این زمینه گشوده است. پژوهش حاضر، مدلسازی سه‌بعدی جریان آشفته حول پره های روتور یک توربین و بهینه سازی آئرودینامیکی هندسه پره ها است. جریان حول پره ها با استفاده از روش AUSM+ و آشفتگی جریان حول پره ها با به کارگیری روش SST k-ω مدل شده است. عملیات بهینه سازی با استفاده از روش گرادیانی الحاقی انجام شده است. این الگوریتم در پژوهشهای گذشته، به صورت کدهای بهینه سازی برای هندسه های دو بعدی مورد استفاده قرار گرفته است و در این پژوهش برای اولین بار از این روش برای بهینه-سازی پره یک توربوماشین به صورت سه بعدی استفاده شده است. برای اعتبارسنجی کار، بازده آیزنتروپیک کل به کل روتور (86/73 درصد) در کنار برخی دیگر از پارامترها، انطباق خوبی در مقایسه با مقادیر تجربی نشان میدهد. همچنین این پارامتر به عنوان تابع هدف مسئله بهینه سازی نیز تعریف شده است. با استفاده از بهینه سازی با الگوریتم الحاقی بازده آیزنتروپیک پره در حدود 18/0 درصد بهینه گردیده است که با استناد به کار دیگران و با درنظر گرفتن شرایط مدلسازی و نیز نتایج بهینه سازی با تابع هدف راندمان آیرودینامیکی، نشان از یک فرآیند بهینه سازی قابل قبول برای این روتور است. UR - https://jsfm.shahroodut.ac.ir/article_1217.html L1 - https://jsfm.shahroodut.ac.ir/article_1217_269ddad9727d02819f14490224606ea5.pdf ER -