%0 Journal Article %T مطالعه تجربی پدیده گیر قطعه‌کار در قید و بندها به‌کمک مکانیزم جاساز و سوراخ %J مکانیک سازه ها و شاره ها %I دانشگاه صنعتی شاهرود %Z 2251-9475 %A پروز, هادی %A مهدوی, مارال %A سپهری, ناصرالدین %D 2020 %\ 09/22/2020 %V 10 %N 3 %P 77-89 %! مطالعه تجربی پدیده گیر قطعه‌کار در قید و بندها به‌کمک مکانیزم جاساز و سوراخ %K پدیده گیر %K جاساز و سوراخ %K ضریب اصطکاک %K قید و بند %K اصل کمینه اندازه %R 10.22044/jsfm.2020.9011.3045 %X در حین بارگذاری قطعه‌کار در قید و بند ممکن است تمام درجات آزادی آن گرفته شده و گیر اتفاق بیفتد. وقوع گیر می‌تواند منجر به عدم موقعیت‌دهی صحیح قطعه‌کار، آسیب به قطعه‌کار و حتی اجزای قید و بند شود. در پژوهش حاضر، آنالیز تحلیلی و تجربی پدیده گیر قطعه‌کار در قید و بندها با استفاده از مطالعه جاسازی یک قطعه‌کار دارای سوراخ در یک پین انجام شده است. مدل‌سازی تحلیلی بر اساس اصل کمینه اندازه نیروهای عکس‌العمل پایه‌ریزی شده است که با پیاده‌سازی آن در قالب یک مسأله بهینه‌سازی، پیش‌بینی وقوع گیر در حالت‌های مختلف قرارگیری جاساز در سوراخ انجام گردیده است. برای اطمینان از صحت مقادیر پیش‌بینی‌شده توسط تئوری، از تحلیل‌های ارائه‌شده در پژوهش-های پیشین نیز استفاده شده است. همچنین، آزمایش‌های تجربی برای صحه‌گذاری بر روی مقادیر بدست‌آمده از تحلیل، اجرا شده و نتایج بدست آمده از آن با پیش‌بینی تئوری مقایسه شده است. برای این منظور، مجموعه آزمایشگاهی مختصِ مکانیزم جاساز و سوراخ با انطباق لقی-دار طراحی و ساخته شده است. پس از اجرای آزمایش‌های مرتبط با تعیین ضریب اصطکاک، آزمایش‌های مربوط به تعیین زاویه ورود به گیر و خروج از گیر جاساز در سوراخ با استفاده از انکودر زاویه‌ای اجرا گردید. با مقایسه بین نتایج آزمایش‌های تجربی و پیش‌بینی تئوری پیشنهادی در پژوهش حاضر، بیشینه خطا در اندازه‌گیری زاویه ورود به گیر و خروج از گیر جاساز در سوراخ به ترتیب برابر با 2/8% و 4/14% بدست آمد. این مقادیر خطا، بیانگر دقت و قابلیت اطمینان بالای مقادیر پیش‌بینی‌شده توسط تحلیل پیشنهادی برای وقوع گیر است. %U https://jsfm.shahroodut.ac.ir/article_1926_d9cd649267b8effb432de35e9d3acdff.pdf