%0 Journal Article %T مدل‌سازی و بهینه‌سازی پارامترهای عملکردی موتور دیزل دوگانه‌سوز تحت اثر تغییرات زمان پاشش و درصد اختلاط سوخت به کمک شبکه عصبی مصنوعی و الگوریتم ژنتیک چندهدفه %J مکانیک سازه ها و شاره ها %I دانشگاه صنعتی شاهرود %Z 2251-9475 %A مستشارشهیدی, سیدمحسن %A روحانی, عباس %A خجسته پور, مهدی %A زارعی, جواد %D 2020 %\ 09/22/2020 %V 10 %N 3 %P 61-75 %! مدل‌سازی و بهینه‌سازی پارامترهای عملکردی موتور دیزل دوگانه‌سوز تحت اثر تغییرات زمان پاشش و درصد اختلاط سوخت به کمک شبکه عصبی مصنوعی و الگوریتم ژنتیک چندهدفه %K دینامیک سیالات محاسباتی %K شبکه عصبی مصنوعی RBF %K الگوریتم ژنتیک چندهدفه %K موتور دیزل دوگانه‌سوز OM55 EU2 %R 10.22044/jsfm.2020.9473.3137 %X استفاده از سوخت‌های متنوع در موتورهای دیزل باعث شده تا این دسته از موتورها به‌صورت دوگانه‌سوز مورداستفاده قرار گیرند. کاهش آلایندگی و مصرف سوخت کمتر از ویژگی‌های موتور دیزل دوگانه‌سوزی است که از ترکیب گاز- دیزل بهره می‌گیرند. در این تحقیق سعی شد تا به کمک روش دینامیک سیالات محاسباتی اثر تغییرات زمان پاشش و درصد اختلاط سوخت در موتور دیزل دوگانه‌سوز OM355 EU2 در دو سرعت مختلف بررسی گردد. اثرات متقابل متغیرهای ورودی و عدم ارائه مدل یکنواخت برای پارامترهای عملکردی موتور موجب شد مدل‌سازی شبکه عصبی مصنوعی جهت مطالعه اثرات توأم متغیرهای زمان پاشش و درصد اختلاط سوخت‌ها استفاده شود. بهینه‌سازی به کمک الگوریتم ژنتیک چندهدفه نیز برای تعیین سطوح بهینه متغیرها بکار گرفته شد. نتایج این تحقیق نشان داد که شبکه عصبی مصنوعی RBF پیش‌بینی‌های قابل قبولی (RMSE = 0.01 و R2=0.99) از روند تغییرات خروجی‌ها داشته و به کمک سطح پاسخ شبکه عصبی محدوده بهینه کارکرد موتور در سرعت‌های مشخصه به دست آمد. همچنین قابلیت‌های بهینه‌سازی الگوریتم ژنتیک چندهدفه این امکان را فراهم می سازد تا در سرعت‌های مختلف سطوح بهینه‌ای از متغیرهای ورودی و خروجی به دست آید. %U https://jsfm.shahroodut.ac.ir/article_1925_422de6a3dbf816566b98ccbedd6900b8.pdf