@article { author = {فریدون, عبدالحسین and کمالی, سید حسن and همتیان, حسین}, title = {Dynamic Analysis of Car Bumper with Smart Connections}, journal = {Journal of Solid and Fluid Mechanics}, volume = {1}, number = {3}, pages = {101-113}, year = {2012}, publisher = {Shahrood University of Technology}, issn = {2251-9475}, eissn = {2251-9483}, doi = {10.22044/jsfm.2012.85}, abstract = {Smart structures are mechanisms that react to changes of the physical and mechanical conditions of environment and are adaptable to their working conditions. There is a class of smart structures which do not have sensor systems and can be created using very simple mechanical mechanisms. In order to improve the overall performance of structures, their mechanical behavior is predefined to establish the best reaction to some conditions such as vibrations and impact forces. In this paper, in order to improve performance of bumper beam in collision, different mechanical behaviors has been employed such as two-linear smart behavior in the region where bumper and car are connected. LS-DYNA-V970 software has been used for simulating of collision and the most appropriate behavior has been identified. Results have shown that the most appropriate treatment for connections is the one which has higher initial stiffness where the structure becomes more flexible by increasing the collision force and its stiffness is reduced to prevent the failure of the bumper beam. Investigation of two-linear smart behavior in bumper connections and the displacement in which the stiffness changes showed that less displacement will result inbetter outcomes.}, keywords = {Bumper beam,Smart connections,Dynamic Analysis,Impact test,Car}, title_fa = {تحلیل دینامیکی سپر خودرو با اتصالات هوشمند}, abstract_fa = {سازه های هوشمند، مکانیزم هایی هستند که نسبت به تغییرات شرایط فیزیکی و مکانیکی محیط واکنش نشان داده و دارای قابلیت تطابق پذیری با شرایط کاری می باشند. دسته ای از سازه های هوشمند وجود دارند که سیستم های حسگر ندارند و با مکانیزم های بسیار ساده مکانیکی می توان آنها را ایجاد نمود. به منظور بهبود عملکرد کل سازه، رفتار مکانیکی آنها به نحوی از پیش تعیین شده تا در برابر شرایطی همچون ارتعاشات و ضربه، بهترین عکس العمل را از خود بروز دهند. در این مقاله به منظور بهبود عملکرد تیر سپر در برخورد، با بکارگیری رفتارهای مکانیکی مختلف از جمله یک رفتار هوشمند دوخطی در ناحیه اتصالات سپر به خودرو و شبیه سازی برخورد سپر خودرو در محیط نرم افزار LS-DYNA-V970، مناسب ترین رفتار شناسایی شده است. نتایج نشان داده است که مناسب ترین رفتار برای تکیه گاه رفتاری است که در ابتدای برخورد سفتی سازه اتصالات بیشتر بوده و با افزایش نیروی برخورد، سازه منعطف تر شده و سفتی آن کاهش یابد تا از واماندگی تیر سپر جلوگیری شود.با بررسی رفتار هوشمند دو خطی در تکیه گاه های سپر و میزان جابجایی که در آن مقدار سفتی سازه تغییر می یابد، ملاحظه شد که هر چه مقدار این جابجایی کمتر باشد، نتایج بهتری به دست می آید.}, keywords_fa = {تیر سپر,اتصالات هوشمند,آنالیز دینامیکی,آزمون ضربه,خودروی سواری}, url = {https://jsfm.shahroodut.ac.ir/article_85.html}, eprint = {https://jsfm.shahroodut.ac.ir/article_85_2aacf31366c596ab8c918b387dc21846.pdf} }