@article { author = {Sojoudi, A. and Afshin, H. and Farhanieh, B.}, title = {Comparative Study of Carbone Monoxide and Temperature Vertical Distribution in Tunnel Fires}, journal = {Journal of Solid and Fluid Mechanics}, volume = {5}, number = {4}, pages = {1-13}, year = {2015}, publisher = {Shahrood University of Technology}, issn = {2251-9475}, eissn = {2251-9483}, doi = {10.22044/jsfm.2015.564}, abstract = {Tunnel fires are responsible for many fatalities in recent decades and this field of study has received an extensive effort by researchers, investigators, students and so forth. Removal of the generated plume and high temperature is the great interest of investigators. In the current study, a numerical test has been performed on a rectangular cross section tunnel with a pool fire at the middle part using FDS5.5. Obtained results were compared with previous results. Then vertical distributions of Carbone monoxide and temperature stratification are presented for various heat release rate of fires and various tunnel aspect ratios and inclinations which have been reported in dimensionless form using their maximum value beneath the ceiling. Results indicate that the vertical values of CO decay faster than temperature values. These profile also helps us to find out about thickness of the plume where one can be aware of smaller thickness for higher aspect ratio.}, keywords = {Emergency Ventilation,Tunnel Fire,CO and Temperature Distribution,Fire Dynamics Simulator(FDS)}, title_fa = {مطالعه مقایسه ای پروفیل های عمودی مونوکسیدکربن و دما در یک تونل در حال آتش سوزی}, abstract_fa = {آتش‌سوزی در تونل‌های جاده‌ای در سال‌های اخیر باعث وقوع تلفات جانی و مالی بسیاری در دنیا گردیده است که موجب گسترش توجه محققان به موضوع تهویه اضطراری شده است. بررسی روش‌های مختلف جهت بیرون راندن دوده یا کم نمودن غلظت گازهای سمی و نیز کم کردن دمای حاصل شده از آتش، از مهم‌ترین اهداف پژوهشگران می‌باشد. در این مطالعه، ابتدا یک تونل با مقطع مستطیلی همراه با آتش استخری در مرکز تونل توسط کد شبیه‌ساز دینامیکی آتش مدل گردیده و نتایج آن با نتایج پیشین مقایسه شده‌است. سپس نتایج مربوط به توزیع مونوکسیدکربن و دما بصورت پروفیل های عمودی در مکان‌های مختلف ارائه شده‌است. این پروفیل‌ها که برای نرخ‌ رهایش‌های متفاوت آتش و نیز تونل با نسبت ظرافت‌ها‌ و شیب‌های گوناگون مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند، بر اساس مقدار بیشینه مکان خود در نزدیکی سقف بی‌بعد شده‌اند. نتایج نشان می‌دهد، غلظت مونوکسیدکربن در تمامی مکان‌ها، سریع‌تر از دما کاهش پیدا می‌کند. همچنین به کمک پروفیل‌های عمودی می‌توان به ضخامت دوده نیز پی برده و نشان داد که با افزایش نسبت ظرافت تونل، ضخامت دوده کمتر می‌گردد. بررسی پارامترهای مذکور برای شیب‌های گوناگون تونل نیز مورد ارزیابی قرار گرفته‌است.}, keywords_fa = {تهویه اضطراری,آتش‌سوزی در تونل,توزیع مونوکسیدکربن و دما,کد شبیه‌ساز دینامیکی آتش}, url = {https://jsfm.shahroodut.ac.ir/article_564.html}, eprint = {https://jsfm.shahroodut.ac.ir/article_564_078f4657d2674281a8173e708487f5da.pdf} }