@article { author = {Mirzababaie Mostofi, T. and Sharifi, V. and Sayah Badkhor, M. and Babaei, H.}, title = {Experimental Investigation into the Behaviour of FMLs Containing Nanoparticles under Repeated Low-velocity Impact}, journal = {Journal of Solid and Fluid Mechanics}, volume = {11}, number = {6}, pages = {187-206}, year = {2022}, publisher = {Shahrood University of Technology}, issn = {2251-9475}, eissn = {2251-9483}, doi = {10.22044/jsfm.2021.10697.3368}, abstract = {GLARE is a kind of fiber-metal composites in which aluminum alloy sheets are used, along with composite laminates with glass reinforcements. In this paper, Glare FMLs were subjected to repeated low-velocity impact loading with an energy of 150 J. Repeated low-velocity impacts were applied using a drop-weight testing machine. To fabricate testing specimens, 2024-T3 aluminum alloy plates with a thickness of 1 mm as the face-sheets as well as the core made of the glass-epoxy composite were used. The epoxy glass laminate used also consisted of five layers of E-type single-sided glass fibers in the epoxy resin. Besides, 99.9% purity silica nanoparticles were added to the base material. To investigate the effect of adding nanoparticles on the behavior of FMLs under repeated low-velocity impacts, silica nanoparticles with a weight percentage of 0 to 4% were added to the matrix of the fabricated samples. The experimental results showed that the sample with 1% nanoparticles had better performance in terms of impact resistance so that after five loads, it was not seriously damaged; however, the perforation phenomenon occurred for samples with 3% and 4% nanoparticles in the second impact load.}, keywords = {Experimental Study,GLARE,Silica nanoparticles,Repeated impact,Drop-hammer machine}, title_fa = {بررسی تجربی رفتار ساختارهای الیاف-فلز حاوی نانو ذرات تحت ضربه سرعت‌پایین مکرر}, abstract_fa = {گلر دسته‌ای از کامپوزیت‌های الیاف-فلز است که در آن از ورق‌های با جنس آلیاژ آلومینیوم، همراه با لمینیت‌های کامپوزیتی با تقویت‌کننده‌هایی از جنس شیشه مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مقاله، ورق‌هایی از نوع گلر، تحت بارگذاری ضربه سرعت پایین مکرر با انرژی 150 ژول، قرار گرفتند. کار‌های تجربی توسط دستگاه سقوط وزنه، انجام‌شد. برای ساخت نمونه‌ها، از ورق‌های آلومینیوم 2024-T3 با ضخامت 1 میلی‌متر به عنوان صفحات رویی و همچنین هسته از جنس کامپوزیت شیشه– اپوکسی استفاده شد. لمینیت شیشه-اپوکسی مورد استفاده نیز، متشکل از پنج لایه الیاف شیشه تک‌جهته نوع E در رزین اپوکسی بود. علاوه بر این، نانوذرات سیلیکا با خلوص %9/99 به ماده زمینه اضافه‌شد. به منظور بررسی تأثیر اضافه‌کردن این نانوذرات بر رفتار کامپوزیت‌های الیاف-فلز، تحت ضربه سرعت پایین مکرر، در نمونه‌های ساخته‌شده، نانوذرات سیلیکا با درصد وزنی 0 تا % 4 به ماتریس اضافه شدند. نتایج آزمایش‌ها نشان‌داد که از نظر مقاومت به ضربه، نمونه دارای % 1 نانوذرات، عملکرد بهتری از خود نشان‌داد، به‌طوری‌که پس از پنج مرتبه اعمال بار، آسیب جدی در آن ایجاد نشد؛ اما در نمونه‌های دارای % 3 و % 4 نانوذره، در مرحله دوم اعمال بار، سوراخ‌شدگی در اتفاق افتاد.}, keywords_fa = {آزمایش تجربی,گلر,نانوذرات سیلیکا,ضربه مکرر,سامانه سقوط وزنه}, url = {https://jsfm.shahroodut.ac.ir/article_2375.html}, eprint = {https://jsfm.shahroodut.ac.ir/article_2375_65922077f7ce5f8b1b26a2faca813a6f.pdf} }