@article { author = {Sadatifar, Seyed S. and Ahmadi, S. and Ghafurian, M. M. and Niazmand, H.}, title = {Optimization of the CHP System, Investigation of its Pollution and Economic Costs in Ideal and Real Conditions in terms of Local and Global Approach}, journal = {Journal of Solid and Fluid Mechanics}, volume = {10}, number = {1}, pages = {161-176}, year = {2020}, publisher = {Shahrood University of Technology}, issn = {2251-9475}, eissn = {2251-9483}, doi = {10.22044/jsfm.2020.7186.2654}, abstract = {In present paper, after optimizing the capacity of the CCHP system equipment using the three-yearly relative annual benefit method, the CO2, CH4, CO, NOx and SOx emissions are studied. Optimization is carried out, assuming operation in the off-design points and ability to sell electricity to the network. The performance of the system will be evaluated in real conditions (under the influence of ambient temperature and pressure) and ideal, as well as two views on the production of pollutants at the place of consumption (Local) and total emissions (Global). Optimization process suggests an internal combustion engine with a nominal capacity of 2440 kW as a prime mover for the case study of the hotel, which despite the significant reduction of CO2, CO, NOx and SOx emissions in global mode, increases the CH4, CO and NOx in comparison with the traditional system at local mode by 92.5 %, 0.79 % and 84.1 %. On the other hand, the economic performance of the power unit of the CCHP system with a change in environmental conditions indicates that if the actual performance of the gas engine in the system is not considered, the system incomes will not have the required certainty.}, keywords = {Combined cooling heating and power system (CCHP),Traditional system,pollutant}, title_fa = {تخمین آلایندگی و صرفه اقتصادی سیستم تولید همزمان برق حرارت و برودت (CCHP) در شرایط ایده‌آل و واقعی از دو دیدگاه محلی و سراسری}, abstract_fa = {در پژوهش حاضر، پس از بهینه‌سازی ظرفیت تجهیزات سیستم CCHP با روش سه معیاره سود سالیانه نسبی، به بررسی آلاینده‌های تولیدی CO2، CH4، CO، NOx و SOx پرداخته شده است. طراحی سیستم با فرض قابلیت عملکرد در نقاط خارج از طراحی و امکان فروش الکتریسیته به شبکه انجام گردیده است. عملکرد سیستم در دو شرایط واقعی (تحت تأثیر شرایط محیطی دما و فشار) و ایده‌آل و نیز برای دو سناریوی تولید آلاینده‌ها در محل مصرف (حالت محلی،Local ) و کل آلاینده‌های تولیدی (حالت سراسری، (Global ارزیابی شده است. فرآیند بهینه‌سازی، یک موتور احتراق داخلی با ظرفیت نامی kW2440 را به عنوان محرک اولیه، برای مطالعه موردی هتل، پیشنهاد می‌دهد که علی رغم کاهش عمده آلاینده‌های تولیدی CO2، CO، NOx و SOx در حالت سراسری، باعث افزایش 5/92، 79/0 و 1/84 درصدی آلاینده‌های CH4، CO و NOx نسبت به سیستم سنتی، در محل مصرف می‌شود. از طرفی، عملکرد اقتصادی واحد تولید توان سیستم با تغییر در شرایط محیطی، نشان دهنده آن است که اگر شرایط واقعی محیطی در بازدهی موتورگاز‌سوز در نظر گرفته نشود، درآمدهای محاسبه شده سیستم اطمینان لازم را نخواهد داشت.}, keywords_fa = {سیستم‌‌های تولید همزمان برق حرارت و برودت,سیستم سنتی,آلاینده}, url = {https://jsfm.shahroodut.ac.ir/article_1815.html}, eprint = {https://jsfm.shahroodut.ac.ir/article_1815_042973251923b2241dbc2597ef6b1a51.pdf} }