@article { author = {شجاعی فرد, محمد حسن and طالبی توتی, روح الله and یارمحمدی سطری, صادق}, title = {Tank shape designing method for reducing fluid tank sloshing based on using bspline and penalty function}, journal = {Journal of Solid and Fluid Mechanics}, volume = {2}, number = {2}, pages = {45-54}, year = {2013}, publisher = {Shahrood University of Technology}, issn = {2251-9475}, eissn = {2251-9483}, doi = {10.22044/jsfm.2013.136}, abstract = {In this paper, a theory based on genetic evolution has been proposed to optimize the tank cross-section. Other tank functions such as controlling the sloshing, enhancing stability and preventing overturning moment have been enhanced. The proposed algorithm is used to increase rollover threshold in oval-shaped tanks based on bspline function. Then the optimization method continues with applying the penalty function. The presented diagram is based on bspline function of order 4 with 10 control points. This function is obtained after developing bspline function of 3rd order with 8 control points. In this algorithm, control points and their bands are modified over 100 samples and the optimization parameter such as population number and mutation rate are analyzed. The optimized mutation rate is proposed approximately 4 to 6 percent with the minimum population number of 40. The comparison of optimized results with the numerical methods confirms that optimized cross-sections enhance roll stability and reduce tank sloshing.}, keywords = {overturning moment,Genetic Algorithm,sloshing,fuel tanks}, title_fa = {طراحی سطح مقطع تانکرهای حمل سیال جهت کاهش تلاطم تانکر با استفاده از تابع بی اسپیلاین بر مبنای روش اعمال ضریب جریمه}, abstract_fa = {در این مقاله یک تئوری بر مبنای فرضیه‌ی تکامل ژنتیک جهت بهینه‌سازی سطح مقطع تانکر ارائه شده که تلاطم موجود در تانکر را کنترل کرده و پایداری تانکر را در برابر پدیده‌ی واژگونش تانکر افزایش می‌دهد. این برنامه جهت افزایش آستانه‌ی واژگونش تانکر، سطح مقطعی بادامی شکل بر مبنای تابع بی‌اسپیلاین پیشنهاد داده و سپس به بهینه‌سازی آن بر مبنای روش اعمال ضریب جریمه می‌پردازد. دیاگرام ارائه شده بر مبنای تابع درجه 4 و با 10 نقطه کنترلی می‌باشد که با توسعه‌ی تابع بی‌اسپیلاین از حالت درجه3 با 8 نقطه کنترلی بدست آمده است. در این الگوریتم با بیش از 100 مورد نمونه‌گیری، باندها و نقاط کنترلی اصلاح شده و سپس پارامترهای مؤثر در همگرایی بهینه‌سازی مانند نرخ جهش و تعداد جمعیت تحلیل می‌شود. نرخ جهش ایده‌آل، 4 تا 6 درصد و حداقل جمعیت 40 نفر جهت بهینه‌سازی تعریف می‌شود. نتایج بدست آمده از بهینه‌سازی با نتایج تحلیل عددی مقایسه می‌شود که بیانگر این است که تئوری ارائه شده بر مبنای روش‌های بهینه‌سازی، تلاطم موجود در تانکر را کاهش داده و سطح مقطع بهینه‌ای ارائه می‌کند که پایداری تانکر را بهبود می‌بخشد.}, keywords_fa = {گشتاور واژگونش,الگوریتم ژنتیک,بهینه سازی,تلاطم,تانکرهای سوخت رسان}, url = {https://jsfm.shahroodut.ac.ir/article_136.html}, eprint = {https://jsfm.shahroodut.ac.ir/article_136_1eef3395fce1d602a44212164e3f2fbf.pdf} }