@article { author = {Barati, E. and Mahdian, A. and Dehghani, M.}, title = {The impact analysis on airfield matting plate with considering the aircraft tyre deflection}, journal = {Journal of Solid and Fluid Mechanics}, volume = {8}, number = {2}, pages = {69-79}, year = {2018}, publisher = {Shahrood University of Technology}, issn = {2251-9475}, eissn = {2251-9483}, doi = {10.22044/jsfm.2018.6536.2569}, abstract = {The main aim of this paper is the study of the strength of AM-2 matting plate made of Al6061-T6 under impact loads due to aircraft landing. In this study, the damping effects of the aircraft tire have been modeled by means of Mooney-Rivlin hyperelastic criterion. Effective parameters such as the landing vertical velocity at 1.5, 2, 2.5, and 3 m/s; the landing horizontal velocity at 42, 45, 50, 55, and 60 m/s; the CBR value of subgrade at 5, 10, 15, 20 and 25; and the thickness of subgrade at 160, 200, 300, and 500 mm, have been studied. The results showed that the stresses in matting plate increases with increasing both horizontal and vertical components of landing velocity, but decreases by increasing the CBR value. On the other hand, considering the subgrade thickness greater than 300mm has no significant effect on stresses. In order to have safe situation, the CBR value be 15 and greater has been recommended. Comparison of the results with those obtained without modeling the damping effects showed that the stresses be 15% greater in conditions without modeling damping of the tire.}, keywords = {Matting Plates,Aluminum 6061-T6,Tire,Hyperelastic,CBR}, title_fa = {تحلیل بار ضربه ای وارد شونده به صفحات ترمیم کننده باند فرودگاه با درنظر گرفتن تغییر شکل تایر هواپیما}, abstract_fa = {هدف از این مقاله، بررسی استحکام صفحات آلومینیومی 6061-T6 ترمیم کننده باند فرودگاه تحت ضربه‌ی ناشی از فرود هواپیما، با درنظر گرفتن اثرات دمپینگ تایر هواپیما می‌باشد. تایر هواپیما، با استفاده از معیار ماده‌ی هایپرالاستیک مونی ـ ریولین مدل‌ شد. پارامترهای تأثیر گذار بر استحکام صفحات شامل تغییر سرعت‌ عمودی در مقادیر 5/1، 2، 5/2 و 3 متر بر ثانیه و سرعت افقی در مقادیر 42، 45، 50، 55 و 60 متر بر ثانیه، و شاخص خاک در مقادیر 5، 10، 15، 20 و 25 و عمق خاک در مقادیر 160، 200، 300 و 500 میلیمتر، بررسی شد. نتایج نشان دادند که با افزایش سرعت‌های عمودی و افقی فرود، تنش ایجاد شده در این صفحات افزایش می‌یابد، اما با افزایش مقدار شاخص خاک، تنش کاهش می‌یابد. در عین حال عمق‌های بیش از 300 میلیمتر برای مدل‌سازی عمق خاک تاثیر معناداری در تنش‌های به‌وجود آمده در صفحات ندارد. مقدار توصیه شده برای ایجاد یک شرایط مناسب و ایمن برای مقادیر شاخص خاک برابر 15 و یا بالاتر به دست آمده است. مقایسه نتایج به دست آمده با نتایج حاصل از عدم لحاظ نمودن اثر دمپینگ تایر نشان داده است که بدون درنظر گرفتن اثرات دمپینگ، تنش‌ها 15 درصد بزرگتر می‌باشند.}, keywords_fa = {صفحات ترمیم کننده باند,آلیاژ آلومینیوم 6061-T6,تایر,هایپرالاستیک,شاخص خاک}, url = {https://jsfm.shahroodut.ac.ir/article_1304.html}, eprint = {https://jsfm.shahroodut.ac.ir/article_1304_b4aadf62461dcc032665c5fefba3debd.pdf} }