@article { author = {Dodange, D. and Heydari, M. M. and Valizade, E.}, title = {The effects of processes heating and evaporation of droplet on the Low frequency combustion instability}, journal = {Journal of Solid and Fluid Mechanics}, volume = {7}, number = {4}, pages = {251-265}, year = {2017}, publisher = {Shahrood University of Technology}, issn = {2251-9475}, eissn = {2251-9483}, doi = {10.22044/jsfm.2017.3038.1849}, abstract = {In the present study, the low frequency combustion instability using lag time Szuch and Wenzel has been investigated. For the analysis effect of evaporation on combustion instability from lag time the fuel and oxidizers is used, so that Stability boundaries of performances engine is obtained. in the combustion chamber each of processes of atomization, evaporation, mixing and ignition have a lag time for themselves, In the meantime, the evaporation lag time is dominant and therefore as combustion controller process be considered. In the result with this assumption, the time of evaporation that previous stage was obtained to enter drop evaporation equations into and with the use of the equations for energy and mass preservation and transfer of Mass and heat has been analysis. So in the end the ITC model has been used and we can to calculate the drop diameter in the specific evaporation time. To do this, the software is provided. According to calculations, To lag time evaporation of 1.4 milliseconds, diameter drops 123.4 micron for normal heptane has been obtained.}, keywords = {Combustion instability,liquid propellant rocket,evaporation Process,droplet diameter}, title_fa = {اثرات فرآیند گرمایش و تبخیر قطره بر ناپایداری احتراق فرکانس پایین}, abstract_fa = {در پژوهش حاضر، ناپایداری احتراق فرکانس پایین با استفاده از مدل تأخیر زمانی ساچ و ونزل بررسی شده است. برای تحلیل اثر تبخیر بر ناپایداری احتراق از تأخیر زمانهای تبخیر مربوط به سوخت و اکسیدانت استفاده شده است، و در نتیجه مرزهای پایداری عملکرد موتور بدست آمده است. در محفظه احتراق هر یک از فرآیندهای اتمیزاسیون، تبخیر، اختلاط، و اشتعال دارای تأخیر زمانی مربوط به خود است، که در این میان، زمان تأخیر تبخیر غالب بوده و به عنوان فرآیند کنترل کننده احتراق در نظر گرفته شده است. بنابراین با این فرض، زمان تبخیر که از مرحله قبل بدست آمده در معادلات تبخیر قطره وارد گردیده و با استفاده از مدل تبخیر ITC و معادلات بقای جرم، انرژی، خواص ترموفیزیکی سوخت میزان انتقال جرم و حرارت در قطره تحلیل می‌گردد. در نهایت قطر قطره‌ای را که در زمان فوق تبخیر گردیده و احتراق پایداری ایجاد شده، محاسبه گردیده است. برای این کار نرم افزاری تهیه شده است. براساس محاسبات انجام گرفته، برای زمان تأخیر تبخیر 1.4 میلی ثانیه، قطر قطره برای هپتان نرمال 123.4 میکرون بدست آمده است.}, keywords_fa = {ناپایداری احتراق,موتور سوخت مایع,فرآیند تبخیر,قطر قطره}, url = {https://jsfm.shahroodut.ac.ir/article_1213.html}, eprint = {https://jsfm.shahroodut.ac.ir/article_1213_2b50014e00b293dc7941f73a98dfe81d.pdf} }