@article { author = {Sepahvand, P. and Ghasemloo, S.}, title = {Presenting the calculation process of pitch and roll damping coefficients for a projectile in various flight conditions with numerical method}, journal = {Journal of Solid and Fluid Mechanics}, volume = {7}, number = {4}, pages = {183-196}, year = {2017}, publisher = {Shahrood University of Technology}, issn = {2251-9475}, eissn = {2251-9483}, doi = {10.22044/jsfm.2017.5503.2357}, abstract = {Computation of flight trajectory and autopilot design are important issues in design of flying objects, requiring accurate calculation of aerodynamic, esp. dynamic, coefficients. This article discusses a general process of calculating roll and pitch damping coefficients with CFD, which can be used to calculate roll and pitch damping coefficients for all flying objects and projectiles. These coefficients are extracted by using Fluent software as well as dynamic mesh techniques. This article also contains grid and turbulence modeling studies to provide appropriate turbulence model for each of these coefficients. In this process, roll and pitch moment coefficients are first extracted by dynamic mesh techniques in Fluent, and then, the dynamic coefficients are computed by using relations that are presented in this article. In order to validate the process, the dynamic coefficients for a projectile are computed and results are weighed against those obtained by foreign valid articles. Acceptable agreement between the results of current work and those of valid references demonstrates the accuracy of the process presented in this article to compute dynamic coefficients.}, keywords = {Dynamic coefficients,Roll damping coefficient,Pitch damping coefficient,Dynamic mesh,Projectile}, title_fa = {ارائه روند محاسبه ضرایب دینامیکی دمپینگ رول و دمپینگ پیچ یک پرتابه در شرایط پروازی مختلف به روش عددی}, abstract_fa = {محاسبه مسیر پرواز و طراحی خلبان خودکار از مسائل مهم در طراحی اجسام پرنده است که مستلزم محاسبه دقیق ضرایب آیرودینامیکی و بهخصوص ضرایب دینامیکی می‌باشد. این مقاله به یک روند کلی برای محاسبه دو ضریب دینامیکی دمپینگ رول و دمپینگ پیچ با استفاده از دینامیک سیالات محاسباتی می‌پردازد. از روند ارائه‌شده در این مقاله، می‌توان برای محاسبه ضرایب دینامیکی دمپینگ پیچ و دمپینگ رول تمامی پرتابه‌ها و اجسام پرنده استفاده نمود. این ضرایب از طریق نرم‌افزار فلوئنت و با استفاده از تکنیک‌های دینامیک مش استخراج خواهند شد. در مقاله حاضر بحث مطالعه شبکه و مدل توربولانسی نیز انجام و درنهایت برای هرکدام از این ضرایب مدل توربولانسی مناسب انتخاب ‌شده ‌است. در این روند ابتدا ضرایب گشتاور رول و گشتاور پیچ با استفاده از تکنیک‌های دینامیک مش استخراج می‌شوند و سپس با استفاده از روابطی که در مقاله ارائه ‌شده‌اند ضرایب دینامیکی محاسبه ‌می‌شوند. به منظور اعتبارسنجی، ضرایب دینامیکی یک پرتابه با‌ استفاده از این روند محاسبه شده‌اند و نتایج آن با مقالات معتبر خارجی اعتبارسنجی می‌شوند. تطابق قابل قبول نتایج کار حاضر با مراجع معتبر، صحت روند ارائه ‌شده در این مقاله را برای محاسبه ضرایب دینامیکی به اثبات می‌رساند.}, keywords_fa = {ضرایب دینامیکی,ضریب دمپینگ رول,ضریب دمپینگ پیچ,مش متحرک,پرتابه}, url = {https://jsfm.shahroodut.ac.ir/article_1208.html}, eprint = {https://jsfm.shahroodut.ac.ir/article_1208_1bcadbc6cc1c217a722dbfd83b63832a.pdf} }