@article { author = {Tavakolifar, F. and Fakhari, M.M}, title = {Experimental investigation and numerical simulation of solid fuel rocket engine internal ballistic}, journal = {Journal of Solid and Fluid Mechanics}, volume = {7}, number = {4}, pages = {13-24}, year = {2017}, publisher = {Shahrood University of Technology}, issn = {2251-9475}, eissn = {2251-9483}, doi = {10.22044/jsfm.2017.4496.2166}, abstract = {The present survey focuses on experimental and numerical investigation of internal ballistic of Solid Fuel Rocket Engine (SFRE) for three different grains: bottom back-burning, annular side back-burning and all-side back-burning. To validate the developed numerical solution some experiments were performed and numerical results were compared to them. Accordingly the numerical results were compatible with that of experimental in an acceptable fashion which means the applied numerical method was appropriate to predict the behavior of SFRE. According to result, ignoring the transient effects, the combustion chamber pressure increased with increasing the area of burning region and vice versa. Also with increasing the combustion chamber pressure the effects of erosion burning declined. The more the combustion chamber pressure, the more the engine performance and the more the specific impulse were. Mostly the bottom back-burning grains provided constant-area burning region and consequently a constant pressure profile. Also area of burning region followed increasing and decreasing patterns for annular side back-burning and all-side back-burning respectively.}, keywords = {grain,back-burning,burning rate,erosion burning,specific impulse}, title_fa = {بررسی تجربی و شبیه سازی عددی بالستیک داخلی موتور موشک سوخت جامد}, abstract_fa = {در پژوهش پیشرو به مطالعه تجربی و عددی رفتار بالستیک داخلی موتور موشک سوخت برای سه گرین متفاوت کف سوز، پهلوسوز حلقوی و پهلو سوز همه طرف سوز پرداخته شده است. به منظور صحت سنجی روش عددی توسعه داده شده برای این شبیه سازی، برخی حالات مورد شبیه سازی به بوته‌ی آزمایش گذاشته شده و نتایج شبیه‌سازی با نتایج تجربی حاصله مقایشه شد. نتایج تجربی و عددی با دقت قابل قبولی منطبق بر یکدیگر بوده و به خصوص روش عددی به کار گرفته شده، رفتار فیزیکی موتور را به خوبی مدلسازی کرد. طبق نتایج حاصل از این پژوهش، با صرفنظر از اثرات جریان گذرا، فشار محفظه‌ی احتراق رابطه‌ی مستقیمی با سطح در حال سوزش دارد. همچنین با افزایش فشار محفظه‌ی احتراق اثر پدیده‌ی سوزش فرسایشی بر عملکرد موتور کاهش می‌یابد. هرچه فشار محفظه‌ی احتراق بیشتر باشد، کارایی موتور و ضربه‌ی ویژه‌ی آن بیشتر می شود. معمولاً گرین کف سوز مساحت سطح در حال سوزش ثابت و در نتیجه پروفیل ثابتی را برای فشار محفظه‌ی احتراق فراهم می‌کند. در گرین پهلو سوز حلقوی سطح در حال سوزش همواره روندی افزایشی و در گرین پهلو سوز همه طرف سوز سطح در حال سوزش همواره روندی کاهشی دارد.}, keywords_fa = {گرین,پسروی,نرخ سوزش,سوزش فرسایشی,ضربه ی ویژه}, url = {https://jsfm.shahroodut.ac.ir/article_1165.html}, eprint = {https://jsfm.shahroodut.ac.ir/article_1165_a5916a88d40a73def2d9b1472a8b7929.pdf} }