@article { author = {Masih-Tehrani, M. and Yahyaei, R.}, title = {Reduction of fore-aft vibration to truck's driver by tunning the seat backrest}, journal = {Journal of Solid and Fluid Mechanics}, volume = {7}, number = {3}, pages = {29-39}, year = {2017}, publisher = {Shahrood University of Technology}, issn = {2251-9475}, eissn = {2251-9483}, doi = {10.22044/jsfm.2017.5411.2324}, abstract = {In this paper, a truck seat backrest is proposed which can be tuned the backrest stiffness (using a special air bag) and torsional backrest stiffness with respect to the driver specification. This driver based tuning can reduce the fore-aft vibration of the human body. The coefficients of the backrest stiffness and the torsional backrest stiffness are optimized by full searching method in the proper intervals. For optimization cost function calculation, the fore-aft vibration transmissibility function in the range of 0.1 to 20 Hz are determined in ADAMS/Vibration using ADAMS/Insight toolkit. The root mean square of vibration transmissibility function is weighted using a frequency filter by MATLAB software. The frequency filter is introduced in ISO 2631-1:1997 standard for the fore- aft vibration of a seated human body. This weighted RMS is assigned as the cost function of the stiffness optimization. The human body and truck seat model is augmented in ADAMS/Truck on a full truck model. As a case study, the truck simulation results are compared for a conventional seat and an optimized seat in a section of a garbage truck driving cycle, when the driver’s weight is 73 kg. The optimized seat backrest has 35% lower fore and aft vibration RMS than the conventional truck seat. Then this Procedure is Repeated for drivers have 40 kg and 100 kg Mass.}, keywords = {Tunable Seat Backrest,Ride Comfort,Vibration Transmissibility Reduction,Human Body Fore-and-Aft Vibration Modeling}, title_fa = {بررسی و تنظیم پارامترهای سفتی پشتی و سفتی پیچشی صندلی کامیون‌ها در کاهش انتقال‌پذیری ارتعاشات جلو-عقب به راننده}, abstract_fa = {در این مقاله، صندلی کامیونی در نظر گرفته شده‌است که پشتی آن مجهز به کیسه هوای قابل تنظیم و مفصل پیچشی پشتی آن نیز قابلیت تغییر سختی دارد. به این ترتیب می‌توان برای هر راننده ضرایب فنریت پشتی و مفصل پیچشی متصل به آن را به‌نحوی تنظیم کرد که برای آن شخص کمترین ارتعاشات جلو-عقب به راننده وارد شود. دو مقدار بهینه سختی پشتی و سختی پیچشی آن جهت کاهش ارتعاشات جلو-عقب منتقل‌شده به راننده با جستجوی کامل بازه ممکن سختی‌ها استخراج می‌گردد. ریشه میانگین مجذور تابع انتقال ارتعاشات به‌کمک نرم‌افزار متلب و با فیلتر فرکانسی ارتعاشات جلو-عقب انسان نشسته، مربوط به استاندارد ایزو 2631، قسمت اول، سال 1997 وزن‌دار شده و به‌عنوان تابع هدف جهت کاهش انتقال‌پذیری ارتعاشات استفاده می‌شود. در نهایت، جهت بررسی عملکرد پشتی بهینه صندلی در شرایط واقعی، مدل انسان و صندلی از محیط آدامز ویو به محیط آدامز تراک منتقل می‌شود. به عنوان مورد مطالعاتی، نتایج شبیه‌سازی کامیون برای راننده 73 کیلوگرمی در قسمتی از سیکل رانندگی کامیون حمل زباله مربوط به صندلی معمولی و بهبودیافته مقایسه شده‌است. نتایج این مقایسه بهبود 35% ارتعاشات جلو-عقب را نشان می‌دهد. سپس برای وزن‌های 40 و 100 کیلوگرم این فرایند تکرار می‌شود.}, keywords_fa = {پشتی قابل تنظیم صندلی,راحتی سرنشین,کاهش انتقال‌پذیری ارتعاشات,مدل ارتعاشات جلو-عقب بدن انسان}, url = {https://jsfm.shahroodut.ac.ir/article_1082.html}, eprint = {https://jsfm.shahroodut.ac.ir/article_1082_4ef16863ab2a88aa43d1b44492e69c08.pdf} }