TY - JOUR ID - 673 TI - محاسبه شتاب آستانه واژگونش خودروی تانکردار تحت تلاطم سیال با استفاده از روش نگاشت JO - مکانیک سازه ها و شاره ها JA - JSFM LA - fa SN - 2251-9475 AU - طالبی توتی, روح الله AU - جریانی, گلناز AU - شجاعی فرد, محمد حسن AD - استادیار، مهندسی مکانیک، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران AD - کارشناسی ارشد، مهندسی خودرو، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران AD - استاد، مهندسی مکانیک، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 5 IS - 4 SP - 163 EP - 176 KW - خودرو KW - سیال KW - پره KW - شتاب آستانه واژگونی DO - 10.22044/jsfm.2015.673 N2 - با توجه به اهمیت خودروهای حمل سیال در حمل و نقل مواد سوختی و مایع و همچنین پائین بودن آستانه واژگونی این نوع خودروها استفاده از صفحات مانع در مخزن آنها و چگونگی تاثیر صفحات بر روی پایداری و رفتار دینامیکی خودرو اهمیت زیادی دارد. در این مقاله برای مشاهده نتایج و تاثیر وجود این صفحات با توجه به پیچیدگی سیستم، جهت بررسی رفتار عرضی و همچنین پاسخ گذرای دینامیکی، از روش نگاشت برای تبدیل سطح مقطع دایروی به نوار مستطیلی و از مدل مکانیکی جرم و فنر برای مدل‌سازی تلاطم سیال استفاده شده است و جرم‌های مودال نیز رسم شده است. در اثر کاربرد پره‌ها، ارتفاع سطح آزاد، نیروها و گشتاورهای وارد بر دیواره ظرف نیز کاهش می‌یابند، پره افقی نسبت به پره‌های عمودی نیروی جانبی را به میزان بیشتری کاهش می‌دهد. . در پره افقی بیشترین آستانه واژگونی مربوط به پرشدگی50٪ و طول پره L/a=0.01، در دو زمان t=1/95s و t=3/65s برابر ay=0.44 (g) خواهد بود و در زمان‌های دیگر بیشترین آستانه شتاب در بیشترین طول پره و برابر مقدار ثابت ay=0.439 (g) است. در پره عمودی نیز بیشترین شتاب آستانه واژگونی مربوط به پرشدگی50٪ و در بیشترین طول پره رخ خواهد داد و بیشینه آن برابر ay=0.45(g) است. UR - https://jsfm.shahroodut.ac.ir/article_673.html L1 - https://jsfm.shahroodut.ac.ir/article_673_4e2f2eab0064251e5ace794672ef0e17.pdf ER -