TY - JOUR ID - 644 TI - شناسایی ضرایب سفتی و میرایی تکیهگاه تیرها JO - مکانیک سازه ها و شاره ها JA - JSFM LA - fa SN - 2251-9475 AU - عابدی, مجید AU - همتیان, محمدرحیم AU - سروی غیاث آبادی, امید AD - کارشناسی ارشد، مهندسی مکانیک، دانشگاه شیراز، شیراز AD - استاد، مهندسی مکانیک، دانشگاه شیراز، شیراز Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 6 IS - 1 SP - 43 EP - 60 KW - تحلیل معکوس KW - تکیه گاه تیر KW - ضریب سفتی KW - ضریب میرایی KW - داده های اندازه گیری دینامیکی DO - 10.22044/jsfm.2016.644 N2 - تکیه گاه ها و اتصالات نقش اساسی و مهمی در سازه های مهندسی ایفا می کنند. شناسایی پارامترهای گوناگون تکیه گاه ها ضروری است. پارامترهای سفتی و میرایی مهمترین پارامترهای یک تکیه گاه به شمار می روند. در این مقاله یک روش معکوس بر پایه داده های اندازه گیری دینامیکی شتاب برای شناسایی و بررسی ضرایب سفتی و میرایی تکیه گاه های تیرهای طره ای و دو سر درگیر بکار برده شده است. برای این منظور، با استفاده از روش حداقل مربعات یک مسأله بهینه سازی تعریف شده است و سپس به حل آن پرداخته شده است. در تیر طره ای تأثیر پارامترهای مختلفی از قبیل مقدار خطای اندازه گیری، تعداد داده های اندازه گیری، تعداد حسگرها، بازه زمانی اعمال نیرو، مقادیر پارامترهای سفتی و میرایی و زمان داده برداری بر پاسخ تحلیل معکوس مورد بررسی قرار گرفته اند. برای تیر دو سر درگیر، تأثیر مقدار خطاهای اندازه‌گیری، تعداد داده‌های اندازه‌گیری، نوع داده‌ها و تعداد حسگرها روی نتایج بررسی شده است. بررسیهای انجام شده نشان می دهند که مسأله تیر دو سر درگیر بسیار مشکل تر از مسأله تیر یک سر درگیر است. استفاده از دو حسگر در مسأله تیر با دو سر درگیر بسیار مناسب است. با بررسی دقیق نتایج عددی بدست آمده سعی شده است به کلیه سؤالات و مشکلاتی که ممکن است هنگام آزمایش‌های عملی بوجود آید پاسخ داده شود. UR - https://jsfm.shahroodut.ac.ir/article_644.html L1 - https://jsfm.shahroodut.ac.ir/article_644_cb338be4a3e096cd17f3ae9c8d0d75e4.pdf ER -