TY - JOUR ID - 60 TI - طراحی آیرودینامیکی دوبعدی ورودی هوای S-شکل موتور توربوجت با در نظر گرفتن اثرات دماغه JO - مکانیک سازه ها و شاره ها JA - JSFM LA - fa SN - 2251-9475 AU - نیلی احمدآبادی, مهدی AU - قدک, فرهاد AU - محمدی, محسن AU - نجاتی, اشکان AD - هیئت علمی/دانشگاه صنعتی اصفهان AD - هیئت علمی/دانشگاه امام حسین AD - کارشناس ارشد/دانشگاه امام حسین AD - دانشجوی دکترا/دانشگاه صنعتی شریف Y1 - 2012 PY - 2012 VL - 1 IS - 1 SP - 59 EP - 69 KW - آیرودینامیک KW - طراحی معکوس KW - ورودی هوای S-شکل KW - روش ریسمان انعطاف پذیر DO - 10.22044/jsfm.2012.60 N2 - طراحی آیرودینامیکی دوبعدی ورودی هوای S-شکل موتور توربوجت با در نظر گرفتن اثرات دماغهیکی از روش‌های طراحی آیرودینامیکی مجاری داخلی S-شکل، روش طراحی معکوس می‌باشد. در اینگونه مسائل، هندسه دیواره‌ها، مجهول و توزیع فشار در راستای آنها، معلوم است. برای این منظور از یک روش جدید طراحی معکوس بنام ریسمان انعطاف پذیر برای طراحی معکوس مجرای S-شکل استفاده می‌شود. در این روش، دیواره‌های مجهول مجرا تحت الگوریتمی بر مبنای حرکت ریسمان انعطاف پذیر، از یک حدس اولیه تا رسیدن به هندسه نهائی و متناظر با توزیع فشار هدف، تغییر شکل می‌دهند. جهت طراحی دو بعدی ورودی هوای S-شکل یک موتور توربوجت، ابتدا با توجه به عدد ماخ پروازی پرنده و شرایط مورد نیاز در ورودی به موتور، با ترکیب کد طراحی معکوس و حل کننده جریان اویلری (جریان ایده آل) طراحی دو بعدی اولیه بدون در نظر گرفتن اثرات دماغه موتور صورت می‌گیرد. سپس، لبه ورودی مجرا بگونه‌ای طراحی می‌شود که جریان روی پوسته بیرونی مجرا مافوق صوت نگردد. در مرحله بعد، با تقسیم‌بندی محدوده شبکه‌بندی به دو قسمت، کد اویلری حل جریان برای در نظر گرفتن اثرات دماغه موتور توسعه داده شده و پس از ترکیب آن با کد طراحی معکوس، طراحی مجرای ورودی هوا همراه با دماغه موتور صورت می‌گیرد. در نهایت با تحلیل عددی مجرای طراحی شده، صحت عملکرد روش طراحی تایید می‌گردد. UR - https://jsfm.shahroodut.ac.ir/article_60.html L1 - https://jsfm.shahroodut.ac.ir/article_60_d90de8bd7899ed1e5174d26d9e3027a5.pdf ER -