TY - JOUR ID - 57 TI - مدلسازی خودکار رشد ترک در مود مرکب و رشد ترک خستگی بدون مش‌بندی مجدد JO - مکانیک سازه ها و شاره ها JA - JSFM LA - fa SN - 2251-9475 AU - نادری, رضا AU - خادم الرسول, عبدالغفور AD - استادیار دانشکده مهندسی عمران و معماری دانشگاه صنعتی شاهرود AD - دانشجوی دکتری عمران مکانیک خاک وپی Y1 - 2012 PY - 2012 VL - 1 IS - 1 SP - 27 EP - 38 KW - اجزای محدود توسعه یافته KW - روش مجموعه تراز KW - انتگرال متقابل KW - قانون پاریس KW - رشد ترک و خستگی DO - 10.22044/jsfm.2012.57 N2 - در این مطالعه به بررسی چگونگی رشد خودکار ترک به عنوان یکی از مسایل پیچیده عددی در مکانیک شکست پرداخته می‌شود. در این مطالعه برای فایق آمدن بر نواقص روش اجزای محدود استاندارد در مدلسازی ترک و رشد آن از روش اجزای محدود توسعه یافته (XFEM) استفاده شده است. در مطالعه حاضر از روش مجموعه‌ی تراز (LSM) مسیر رشد ترک در حالت مود مرکب مشخص می‌شود. همچنین برای مسایل دو بعدی صفحه‌ای با تعریف یک فضای کمکی، فاکتورهای شدت تنش با استفاده از انتگرال متقابل M که کاملاً بر پایه انتگرال مستقل از مسیر J استوار است، محاسبه می‌شوند. همچنین اختلاف نحوه رشد ترک برای شرایط مرزی متفاوت نشان داده می‌شود. در این مطالعه رشد پایدار ترک خستگی با اعمال تعداد سیکلهای بارگذاری متعدد و با استفاده از قانون پاریس به دست آمده است. در انتها برای حصول اطمینان از نتایج آنالیز عددی، نتایج به دست آمده برای فاکتورهای شدت تنش و نیز مسیرهای رشد ترک با نتایج تحلیلی فاکتورهای شدت تنش و نیز نتایج آزمایشگاهی در رشد ترک مقایسه می‌شود. UR - https://jsfm.shahroodut.ac.ir/article_57.html L1 - https://jsfm.shahroodut.ac.ir/article_57_08d675b3486ba0b4aeb97b4106f22118.pdf ER -