TY - JOUR ID - 401 TI - کنترل آزاد از مدل برای سیستم تعلیق روغنی خودرو JO - مکانیک سازه ها و شاره ها JA - JSFM LA - fa SN - 2251-9475 AU - فاتح, محمد مهدی AU - سکاکی, عاطفه AD - استاد، دانشگاه صنعتی شاهرود، دانشکده مهندسی برق و رباتیک، شاهرود AD - دانشجوی ارشد کنترل، دانشگاه صنعتی شاهرود، دانشکده مهندسی مکانیک، شاهرود Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 4 IS - 4 SP - 13 EP - 21 KW - سیستم تعلیق فعال؛ محرک روغنی؛ کنترل آزاد از مدل KW - کنترل خطی¬سازی پسخورد؛ تخمین عدم قطعیت DO - 10.22044/jsfm.2015.401 N2 - در این مقاله، طرح نوین کنترل­کننده­­ی آزاد از مدل برای سیستم تعلیق فعال خودرو  برای دستیابی به رانندگی مطمئن و راحتی مسافر با حضور اغتشاشات جاده را ارائه می­­نماید. کنترل­کننده­­ی پیشنهادی در مقایسه با طرح های قبلی، نیازی به کنترل نیرو ندارد و فقط از کنترل موقعیت استفاده می­کند. در نتیجه، طرح آن ساده تر و با محاسبات کمتر خواهد بود. کنترل­کننده­ی مورد نظر برای مدل سیستم تعلیق یک­ چهارم خودرو با وجود محرک روغنی با مدل غیرخطی طراحی می­شود. در روند بدست آوردن کنترل کننده پیشنهادی از کنترل خطی سازی پسخورد و تخمین و جبران عدم قطعیت توسط روش تاخیر زمانی استفاده می­شود. بنابراین، کنترل کننده در غلبه بر عوامل غیرخطی و عدم قطعیت مدل موفق است. کنترل کننده از پسخوردهای جابجایی، سرعت و شتاب بدنه­ی خودرو استفاده می­کند. مدل فضای حالت سیستم تعلیق روغنی بدست می­آید و پایداری سیستم کنترل اثبات می­شود. شبیه­سازی­ها عملکرد مطلوب سیستم تعلیق برای همگرایی بدنه به نقطه تعادل با خطای ناچیز را نشان می­دهند. مقایسه عملکرد کنترل سیستم تعلیق فعال پیشنهادی با سیستم تعلیق غیرفعال، برتری کنترل­کننده­ پیشنهادی در فراهم آوردن راحتی مسافر و رانندگی مطمئن را نشان می­دهند. UR - https://jsfm.shahroodut.ac.ir/article_401.html L1 - https://jsfm.shahroodut.ac.ir/article_401_e1d655ad9e6719771316ce213829acd5.pdf ER -