TY - JOUR ID - 243 TI - مدلسازی و شبیه سازی توربین گازی دو محوره با در نظرگیری اثرات خنک کاری پره های توربین JO - مکانیک سازه ها و شاره ها JA - JSFM LA - fa SN - 2251-9475 AU - تجلی, سید محمد AU - محمدی, احسان AU - منتظری, مرتضی AD - دانشگاه علم و صنعت ایران Y1 - 2014 PY - 2014 VL - 3 IS - 4 SP - 89 EP - 101 KW - توربین گازی دو محوره KW - مدلسازی KW - نقطه طراحی KW - حالت پایا KW - حالت گذرا DO - 10.22044/jsfm.2014.243 N2 - اساساً توربین‌های گازی، سیستم‌هایی پیچیده، غیرخطی و متغیر با زمان بوده که پارامترهای آن با تغییر شرایط کاری دائماً در حال تغییر می باشند. پیش‌بینی رفتار دینامیکی این سیستم‌ها، نقش مهمی در طراحی اجزاء، طراحی سیستم کنترل و طراحی سیستم پایش سلامت دارد. لذا ارائه یک مدل کامپیوتری مناسب جهت پیش‌بینی رفتار توربین‌های گازی ضروری به نظر می‌رسد. در این مقاله، رفتار دینامیکی توربین گازی SGT600 که نمونه‌ای از یک توربین گازی صنعتی دو محوره و پرکاربرد در کشورمان است، با در نظرگیری اثرات خنک‌کاری پره‌های توربین، مدلسازی و شبیه‌سازی شده است. برای این منظور، در گام نخست پارامترهای نقطه طراحی تعیین شده و برای اعتبارسنجی آن، نتایج حاصل از این برنامه با نتایج ارائه شده توسط شرکت سازنده مقایسه گردیده است. در ادامه، با بکارگیری معادلات بقای جرم و انرژی، رفتار سیستم در حالت پایا مدلسازی شده که مقایسه نتایج آن با نتایج حاصل از نرم‌افزار GSP حکایت از دقت مناسب مدل حالت پایا دارد. در نهایت الگوریتمی جهت تخمین عملکرد سیستم در حالت گذرا ارائه گردیده است و رفتار دینامیکی توربین در دو حالت شتاب‌گیری مثبت و منفی مدلسازی و شبیه‌سازی شده است. UR - https://jsfm.shahroodut.ac.ir/article_243.html L1 - https://jsfm.shahroodut.ac.ir/article_243_144ab66170231129c94dbfa2a0d12399.pdf ER -