TY - JOUR ID - 2261 TI - تحلیل عددی جریان ترکیبی الکترواسموتیک/ فشار محرک با استفاده از یک روش بهبود یافته هیدرودینامیک ذرات هموار تراکم پذیر ضعیف JO - مکانیک سازه ها و شاره ها JA - JSFM LA - fa SN - 2251-9475 AU - دهقان زاده بافقی, مجتبی AU - سفید, محمد AU - شمس الدینی, رحیم AU - صالحی زاده, سید امیر مسعود AD - دانشجوی دکتری، مهندسی مکانیک، دانشگاه یزد، یزد AD - استاد، مهندسی مکانیک، دانشگاه یزد، یزد AD - استادیار، مهندسی مکانیک، دانشگاه سیرجان، سیرجان AD - دکتری، مهندسی مکانیک، دانشگاه یزد، یزد Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 11 IS - 4 SP - 121 EP - 131 KW - جریان الکترواسموتیک KW - هیدرودینامیک ذرات هموار KW - میکرو کانال مستطیلی DO - 10.22044/jsfm.2021.10153.3265 N2 - مطالعه حاضر به بررسی و تحلیل عددی جریان الکترواسموتیک همراه با فشار محرک در سیالات نیوتنی می پردازد. معادلات دو بعدی لاپلاس، پواسون-بولتزمن و مومنتوم با استفاده از روش هیدرودینامیک ذرات هموار در یک میکروکانال مستطیلی به صورت عددی حل می شوند. به منظور بهبود روش هیدرودینامیک ذرات هموار از یک الگوریتم بهبود یافته و خوش رفتار برای تحلیل مسائل در میکروکانالها استفاده شده است. جهت اعتبارسنجی الگوریتم اثر پارامترهای پتانسیل زتا و گرادیان فشار اعمالی مورد بررسی قرار گرفته است و با نتایج تحلیلی و عددی مقایسه شده است. در وصله میانی میکروکانال که پتانسیل الکتریکی حضور دارد نیروی حجمی ناشی از جریان الکترواسموتیک روی توزیع سهموی سرعت اثر گذاشته و این اثر در مقاله مورد بحث قرار گرفته و تاثیر تغییر پتانسیل زتا و گرادیان فشار اعمالی بر روی جریان نشان داده شده است. نتایج نشان می دهد که افزایش گرادیان فشار اعمالی باعث می شود سهم توزیع سهموی سرعت در پروفیل سرعت در ناحیه ترکیبی بیشتر شود و توزیع سرعت به سهموی تخت نزدیک شود درحالیکه افزایش پتانسیل زتا باعث می شود سرعت در لایه دوگانه الکتریکی بیشتر شده و توزیع سرعت به شکل زین اسبی در آید. UR - https://jsfm.shahroodut.ac.ir/article_2261.html L1 - https://jsfm.shahroodut.ac.ir/article_2261_7185058b8d61285e7351a693cba66137.pdf ER -