TY - JOUR ID - 1928 TI - تشخیص و جداسازی عیب عملگر هواپیما توسط وارون دینامیک غیرخطی افزایشی مقاوم JO - مکانیک سازه ها و شاره ها JA - JSFM LA - fa SN - 2251-9475 AU - تمسکنی, رضا AU - الفی, علیرضا AD - دانشجوی دکتری، دانشکده مهندسی برق و رباتیک، دانشگاه صنعتی شاهرود، شاهرود، ایران AD - استاد، دانشکده مهندسی برق و رباتیک، دانشگاه صنعتی شاهرود، شاهرود،ایران Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 10 IS - 3 SP - 103 EP - 120 KW - تشخیص عیب عملگر KW - تولید باقیمانده مقاوم KW - آستانه تطبیقی DO - 10.22044/jsfm.2020.9451.3133 N2 - یکی از عمده عیب‌هایی که در هواپیما رخ می‌دهد مربوط به عملگرهای آن است. در این مقاله به منظور تشخیص و جداسازی عیب عملگر هواپیما روشی مبتنی بر وارون دینامیک غیرخطی افزایشی که به اغتشاش و نامعینی‌ها مقاوم است ارائه می‌شود. در این روش، باقی‌مانده تولیدی به نامعینی‌های سیستم مقاوم بوده و آستانه تطبیقی برای ارزیابی این باقی‌مانده به گونه‌ای بر اساس منطق فازی تطبیق داده می‌شود که علی‌رغم وجود اغتشاش یا تغییرات در فرمان ورودی، تشخیص عیب اشتباه رخ ندهد. از آنجا که این روش نیاز به اطلاع برخط از مقدار بیشینه عوامل نامطلوب (اغتشاش و نامعینی) و وقوع اغتشاش بر سیستم دارد، به منظور محاسبه این بیشینه معادلات جدیدی پیشنهاد و ساختار کنترلی برای تشخیص رخداد اغتشاش ارائه می‌شود. سپس به منظور ارزیابی، روش پیشنهادی بر روی دینامیک غیرخطی هواپیمای بویینگ-747 شبیه‌سازی می‌شود که در آن ضمن درنظر گرفتن تزویج دینامیک‌های طولی و عرضی، اغتشاش به سه محور در زمان‌های متفاوت وارد شده و عیب عملگر رادر به صورت قفل شدن به هواپیما اعمال می‌شود. شبیه‌سازی‌ها نشان می‌دهند که علی‌رغم وجود نامعینی و اغتشاش، ردیابی فرمان‌های ورودی به خوبی انجام می‌شود و زمان معیوب شدن عملگر و مکان آن که عملگر رادر می‌باشد، با توجه به آستانه تطبیقی تشخیص داده می‌شود. UR - https://jsfm.shahroodut.ac.ir/article_1928.html L1 - https://jsfm.shahroodut.ac.ir/article_1928_beba154962a96944d681f4e3f870c567.pdf ER -