TY - JOUR ID - 1816 TI - بررسی اثر طول اسپایک در کاهش پسای موجی یک مدل استاندارد در جریان ماوراء‌صوت JO - مکانیک سازه ها و شاره ها JA - JSFM LA - fa SN - 2251-9475 AU - حسنی, مهدی AU - حقیری, عبدالعلی AU - اسلامی, محمد هادی AD - دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه امام حسین(ع)، تهران AD - استادیار، مرکز تحقیقات آیرودینامیک قدر، دانشگاه امام حسین(ع)، تهران AD - محقق، مرکز تحقیقات آیرودینامیک قدر، دانشگاه امام حسین(ع)، تهران Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 10 IS - 1 SP - 177 EP - 192 KW - دماغه‌ HB1 KW - اسپایک KW - کاهش پسا KW - ماوراءصوت KW - آیرودیسک DO - 10.22044/jsfm.2020.6710.2561 N2 - بدنه‌ی پخ در جریان ماوراءصوت پسا و گرمایش شدید آیرودینامیکی ایجاد می‌کند. یکی از موثرترین روش‌های کاهش پسا و گرمایش آیرودینامیکی، استفاد از آیرودیسک در جلوی دماغه است. این مطالعه به بررسی روش آیرودیسک به عنوان یک ابزار مناسب در کاهش پسای آیرودینامیک دماغه استاندارد هایپرسونیک HB1 در رژیم جریان ماوراءصوت می‌پردازد. نتایج به‌دست آمده، حاصل آزمون تجربی تونل‌باد ماوراءصوت و شبیه‌سازی ‌عددی در عدد ماخ 4/6 می‌باشد. در این مطالعه اثر طول آیرودیسک بر کاهش پسای مدل استاندارد مورد ارزیابی قرارگرفت. به‌ همین منظور، از چهار آیرودیسک با نسبت طول به قطر 5/0 ، 1، 5/1 و 2 استفاده گردید. حل‌عددی با نتایج تجربی سازگاری قابل توجهی داشت و مشاهده گردید که آیرودیسک تاثیر قابل ملاحظه‌ای در کاهش پسای ماوراءصوت دماغه دارد و افزایش طول آن، می‌تواند کاهش پسای بیشتری را فراهم کند. طبق نتایج حاصل شده، آیرودیسک با نسبت طول ‌به قطر2 با کاهش پسای 43درصدی، بهترین عملکرد را از خود نشان داد. UR - https://jsfm.shahroodut.ac.ir/article_1816.html L1 - https://jsfm.shahroodut.ac.ir/article_1816_e522a635979ed03c4c7c13f5649b37ae.pdf ER -