TY - JOUR ID - 1815 TI - تخمین آلایندگی و صرفه اقتصادی سیستم تولید همزمان برق حرارت و برودت (CCHP) در شرایط ایده‌آل و واقعی از دو دیدگاه محلی و سراسری JO - مکانیک سازه ها و شاره ها JA - JSFM LA - fa SN - 2251-9475 AU - ساداتی فر, سید سروش AU - احمدی, سینا AU - غفوریان, محمد مصطفی AU - نیازمند, حمید AD - دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد AD - دانشجوی دکتری، دانشکده مهندسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد AD - استاد، دانشکده مهندسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 10 IS - 1 SP - 161 EP - 176 KW - سیستم‌‌های تولید همزمان برق حرارت و برودت KW - سیستم سنتی KW - آلاینده DO - 10.22044/jsfm.2020.7186.2654 N2 - در پژوهش حاضر، پس از بهینه‌سازی ظرفیت تجهیزات سیستم CCHP با روش سه معیاره سود سالیانه نسبی، به بررسی آلاینده‌های تولیدی CO2، CH4، CO، NOx و SOx پرداخته شده است. طراحی سیستم با فرض قابلیت عملکرد در نقاط خارج از طراحی و امکان فروش الکتریسیته به شبکه انجام گردیده است. عملکرد سیستم در دو شرایط واقعی (تحت تأثیر شرایط محیطی دما و فشار) و ایده‌آل و نیز برای دو سناریوی تولید آلاینده‌ها در محل مصرف (حالت محلی،Local ) و کل آلاینده‌های تولیدی (حالت سراسری، (Global ارزیابی شده است. فرآیند بهینه‌سازی، یک موتور احتراق داخلی با ظرفیت نامی kW2440 را به عنوان محرک اولیه، برای مطالعه موردی هتل، پیشنهاد می‌دهد که علی رغم کاهش عمده آلاینده‌های تولیدی CO2، CO، NOx و SOx در حالت سراسری، باعث افزایش 5/92، 79/0 و 1/84 درصدی آلاینده‌های CH4، CO و NOx نسبت به سیستم سنتی، در محل مصرف می‌شود. از طرفی، عملکرد اقتصادی واحد تولید توان سیستم با تغییر در شرایط محیطی، نشان دهنده آن است که اگر شرایط واقعی محیطی در بازدهی موتورگاز‌سوز در نظر گرفته نشود، درآمدهای محاسبه شده سیستم اطمینان لازم را نخواهد داشت. UR - https://jsfm.shahroodut.ac.ir/article_1815.html L1 - https://jsfm.shahroodut.ac.ir/article_1815_042973251923b2241dbc2597ef6b1a51.pdf ER -