TY - JOUR ID - 1638 TI - بررسی شیپوره آیرواسپایک تقارن محوری JO - مکانیک سازه ها و شاره ها JA - JSFM LA - fa SN - 2251-9475 AU - سید جعفری, سید علی AU - میرساجدی, سید مهدی AU - کریمشاهیان بیدگلی, علیرضا AD - کارشناس ارشد مهندسی هوافضا، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران AD - استادیار، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران AD - کارشناس ارشد مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی شریف، تهران، ایران Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 9 IS - 3 SP - 177 EP - 189 KW - شیپوره آیرواسپایک KW - دبی جرمی KW - نیروی پیشران KW - شیپوره پلاگ KW - اندرکنش شوک DO - 10.22044/jsfm.2019.7601.2743 N2 - شیپوره‌های آیرواسپایک یکی از انواع شیپوره‌های همگرا -واگرا بوده که در مقایسه به شیپوره‌های همگرا –واگرای مرسوم دارای مزایا و معایبی است. این نوع از شیپوره ها دارای بازدهی بیشتر در مقایسه با شیپوره‌های مرسوم استفاده شده در سامانه های پیشرانش فضایی است. همچنین قابلیت استفاده به عنوان پیشرانش برداری از دیگر مزایای این نوع شپیوره‌ها است. از معایب این نوع شیپوره‌‌ها می‌توان به وزن بیشتر و نیاز به خنککاری اشاره کرد. در پژوهش حاضر با هدف بررسی کاهش وزن از طریق بریدن طول شیپوره و نیز بررسی توزیع دما روی آن یک شیپوره آیرواسپایک تقارن محوری مورد بررسی قرارگرفت. این شیپوره با استفاده از ایجاد یک شبکه سازمان یافته و با استفاده از روش k-ε مورد بررسی قرارگرفت. تحلیل صورت گرفته با توجه به تأثیر تغییر فشار روی جریان با اعمال تغییر نسبت فشار از 2 تا 50 در دوطرف شیپوره انجام شد. در نهایت برای مطالعه اثر کاهش طول توپی در چهار حالت برش خورده مختلف مورد بررسی قرار گرفت. برای شبیه‌سازی این بخش از نسبت فشار 10 استفاده شد. نتایج بیانگر تغییرات جریان در اثر کاهش طول توپی بوده به صورتی که در صورت برش بیش از 40 درصد توپی، جریان دچار تغییرات کلی می‌گردد. از سوی دیگر افزایش فشار تا حدود 10 بار باعث کاهش دما تا حدود 740 کلوین در بخش وسیع تری از ایرواسپایک می شود. این در حالیست که افزایش بیشتر فشار بر روی کاهش دما اثر چندانی ندارد. UR - https://jsfm.shahroodut.ac.ir/article_1638.html L1 - https://jsfm.shahroodut.ac.ir/article_1638_e9382e66c723a0b0b4b30ab8667576b5.pdf ER -