TY - JOUR ID - 1197 TI - کاهش اثرات نامطلوب عدم تقارن تابشی برای مسافران اتوبوس از طریق عدم تقارن وزشی تحت شرایط تابستانه JO - مکانیک سازه ها و شاره ها JA - JSFM LA - fa SN - 2251-9475 AU - ذوالفقاری, سیدعلیرضا AU - حسن زاده, حسن AU - رئیسی, محمد AU - طاهری, مرتضی AD - استادیار، مهندسی مکانیک، دانشگاه بیرجند، بیرجند AD - دانشجوی کارشناسی ارشد، مهندسی مکانیک، دانشگاه بیرجند، بیرجند Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 8 IS - 1 SP - 135 EP - 146 KW - اتوبوس KW - عدم تقارن حرارتی KW - تهویه اختلاطی KW - آسایش حرارتی موضعی KW - مدل آسایش 65 نقطه‌ای DO - 10.22044/jsfm.2018.5277.2300 N2 - بهبود شرایط آسایش حرارتی در وسایل نقلیه، بخصوص در وسایل نقلیه عمومی به دلیل محدودیت‌های طراحی در جانمایی دریچه‌ها، جمعیت زیاد و یکسان نبودن شرایط برای تمامی افراد، همواره با چالش‌های زیادی روبرو است. در این تحقیق تاثیر هم‌پوشانی عدم تقارن حرارتی و وزشی بر ایجاد شرایط حرارتی یکنواخت کلی و موضعی برای مسافران اتوبوس توسط مدل 65 نقطه‌ای آسایش حرارتی مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین، دمای هوای ورودی چنان تنظیم شده که بتواند شاخص میانگین رأی افراد را در محدوده مجاز نگه دارد. همچنین، برای حل معادلات جریان و انرژی از حلگر ایرپک و برای معادلات آسایش حرارتی موضعی از کد نویسی عددی استفاده شده است. نتایج نشان می‌دهد که تحت شرایط عدم تقارن حرارتی، لازم است تا از یک الگوی توزیع جریان غیرمتقارن به منظور تأمین احساس حرارتی یکنواخت‌تر برای مسافران استفاده شود. در این صورت دمای هوا در ناحیه سر افراد در حدود ℃ 22 است که در مقایسه با الگوی جریان متقارن در حدود ℃ 2 کم‌تر است. نتایج مدل 65 نقطه‌ای نشان می‌دهد که استفاده از یک الگوی توزیع غیرمتقارن در اتوبوسی با شرایط حرارتی غیرمتقارن و سیستم تهویه اختلاطی عملکرد مطلوب-تری دارد و دمای سطح پوست در این حالت به حالت خنثی نزدیک‌تر است UR - https://jsfm.shahroodut.ac.ir/article_1197.html L1 - https://jsfm.shahroodut.ac.ir/article_1197_ca3a46bbe46cb6959c208a092d24a70b.pdf ER -