در فرایندهای خمکاری، ورق بین ابزار و قالب دچار تغییر شکل پلاستیک شده و شکل نهایی موردنظر را به خود میگیرد. مهمترین نقصی که در خمکاری ورقها رخ میدهد تغییر زاویه خم پس از باربرداری است. این پدیده که بازگشتفنری نامیده میشود، ناشی از رفتار الاستیک ورق در مرحله باربرداری است. بهمنظور افزایش دقت ابعادی محصول باید متغیرهای خمکاری به شکلی انتخاب گردند که زاویه خم پس از بازگشتفنری به مقدار مورد نظر برسد. ورقهای چندلایه الیاف-فلز به دلیل ویژگیهایی نظیر نسبت استحکام به وزن بالا، هزینه ساخت مناسب، مقاومت شیمیایی مناسب، استحکام مکانیکی بالا، میرایی صوت و ارتعاش و عایق حرارتی بودن مورد توجه صنایع قرار گرفتهاند. در این پژوهش رفتار بازگشتفنری ورق چندلایه الیاف-فلز با روش تئوری بررسی شده و نتایج با آزمایشهای تجربی صحهگذاری شده است. نتایج این پژوهش نشان داد روش تئوری ارائه شده با خطای میانگین حدود 17% توان پیشبینی رفتار بازگشتفنری ورق چندلایه الیاف-فلز را دارا است.