ORIGINAL_ARTICLE
شیوه نوین برای پایش و کنترل فعال نوسانهای سازه های هوشمند باچندین حسگر و عملگر
در این مقاله روش نوینی برای پایش فعال نوسانهای سازه ها ارائه می گردد. رابطه سازی این فرایند بر پایه اصول دینامیک سازه ها می باشد و در آن نوسانهای سازه با چندین عملگر و حسگر پایش می شود. در اینجا، نیروی هر عملگر به صورت نیروی معادل میرایی لزج پنداشته شده و تلاش می گردد نیروهای عملگرها به گونه ای محاسبه شوند که تعداد بیشتری از میرایی مودهای نوسان پایین سازه بحرانی شوند. . با این کار، نیروهای عملگرها در یک فرایند ریاضی ساده به دست می آید. روش پیشنهادی جهت مقابله با نیروهای زلزله،باد و انفجار قابل استفاده می باشد.کارایی روش پیشنهادی با بررسی تغییرات تغییر مکان، بیشینه انرژی جنبشی سازه و مجموع مقادیر تغییر مکانهای نسبی طبقات در حالت های مختلف پایش فعال سازه پنج درجه آزادی بررسی می گردد. نتایج عددی نشان می دهند، شیوه پایش فعال پیشنهادی عملکرد مناسبی در کاهش نوسانهای سازه دارد. مطابق نتایج بدست آمده، بیشینه تغییر مکان طبقات بالایی باتعداد عملگر و حسگر مناسب در سازه 5 درجه آزادی تا 75 درصد کاهش می یابد. همچنین بیشینه انرژی جنبشی سازه با استفاده از یک عملگر و یک حسگر در موقعیت های مناسب حدود90 درصد کاهش خواهد داشت.
https://jsfm.shahroodut.ac.ir/article_236_f0cfae935d4632e5345092b5f8d08fab.pdf
2014-12-22
1
9
10.22044/jsfm.2014.236
سازه هوشمند
پایش فعال
حسگر
عملگر
تغییرمکان
بابک
کریم پور
babak_742001@yahoo.com
1
عضو هیات علمی آزاد
LEAD_AUTHOR
علی
کیهانی
akeyhani@shahrood.ac.ir
2
دانشگاه شاهرود
AUTHOR
جواد
علامتیان
3
دانشگاه آزاد مشهد
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
فرم معکوس معادلات حرکت ربات سیار غیرهولونومیک با مفاصل دورانی-کشویی
در این مقاله، مدلسازی ریاضی و پاسخ دینامیکی منیپولاتور موبایل غیرهولونومیک که از یک زنجیره بازوی رباتیکی با مفاصل دورانی-کشویی و یک پایه متحرک با چرخهای تحریک مستقل تشکیل شده است؛ مورد بررسی قرار میگیرد. به منظور اجتناب از محاسبه ضرایب لاگرانژ مرتبط با قیود غیرهولونومیک از روش گیبس-اپل به فرم بازگشتی آن استفاده شده است. به منظور مدلسازی دقیق این سیستم رباتیکی تأثیر متقابل حرکت همزمان دورانی و رفت وبرگشتی بازوهای صلب و همچنین دو قید غیرهولونومیک مربوط به شرط عدم لغزش چرخها و شرط عدم حرکت در امتداد محور دوران چرخها در این مقاله لحاظ گردیده است. در پایان یک منیپولاتور که دارای دو مفصل دورانی-کشویی بوده و بر روی یک پایه متحرک نصب گردیده است؛ مورد تحلیل قرار میگردد.در این مقاله، مدلسازی ریاضی و پاسخ دینامیکی منیپولاتور موبایل غیرهولونومیک که از یک زنجیره بازوی رباتیکی با مفاصل دورانی-کشویی و یک پایه متحرک با چرخهای تحریک مستقل تشکیل شده است؛ مورد بررسی قرار میگیرد. به منظور اجتناب از محاسبه ضرایب لاگرانژ مرتبط با قیود غیرهولونومیک از روش گیبس-اپل به فرم بازگشتی آن استفاده شده است. به منظور مدلسازی دقیق این سیستم رباتیکی تأثیر متقابل حرکت همزمان دورانی و رفت وبرگشتی بازوهای صلب و همچنین دو قید غیرهولونومیک مربوط به شرط عدم لغزش چرخها و شرط عدم حرکت در امتداد محور دوران چرخها در این مقاله لحاظ گردیده است. در پایان یک منیپولاتور که دارای دو مفصل دورانی-کشویی بوده و بر روی یک پایه متحرک نصب گردیده است؛ مورد تحلیل قرار میگردد.
https://jsfm.shahroodut.ac.ir/article_237_4e86d58dd9c6c90216799542451731c0.pdf
2014-12-22
11
21
10.22044/jsfm.2014.237
منیپولاتور متحرک
رفت و برگشتی
غیرهولونومیک
بازگشتی
گیبس-اپل
محرم
حبیب نژاد کورایم
hkorayem@iust.ac.ir
1
هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران
AUTHOR
علی محمد
شافعی
shafei@iust.ac.ir
2
بورسیه دانشگاه شهید باهنر کرمان
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
کنترل مود لغزشی- فازی ربات با مفاصل انعطاف پذیر
رباتهای با مفاصل انعطافپذیر دارای دینامیک پیچیدهای هستند که ناشی از غیرخطی بودن، عدم قطعیت و انعطاف در مفاصل است. در روش کنترل مود لغزشی مرسوم برای رباتهای با مفاصل انعطافپذیر از راهبرد کنترل گشتاور استفاده میشود که دارای چند ایراد است. به خاطر پیچیدگی دینامیک ربات، قانون کنترل پیچیده شده و تعیین توابع محدودیت دشوار است. بعلاوه، دینامیک عملگرها در قانون کنترل دیده نمیشود که عملکرد کنترل را در سرعت های بالا تضعیف مینماید. پدیده لرزش کنترل نیز رخ می دهد که دینامیکهای مدل نشده را تحریک میکند. برای غلبه بر این ایرادها، طرح جدید کنترل مود لغزشی-فازی ربات از نوع کنترل جداگانه هر مفصل در این مقاله ارائه میشود. این طرح از تخمینگر فازی تطبیقی برای تقریب تابع استفاده کرده و نیازمند محاسبه توابع محدودیت نمیباشد و پدیده لرزش کنترل را کاهش میدهد. هم چنین، از راهبرد کنترل ولتاژ استفاده مینماید که نسبت به راهبرد کنترل گشتاور، سادهتر و عملکرد بهتری دارد. نوآوری دیگر اینکه بجای روش مرسوم کنترل دو حلقهای ربات از کنترل یک حلقه ای استفاده میشود. پایداری سیستم کنترل اثبات میشود و عملکرد روش کنترل پیشنهادی با روش کنترل فازی تناسبی-انتگرالی بهبود یافته مقایسه شده است. نتایج شبیهسازی روی بازوی ربات هنرمند با مفاصل انعطافپذیر برتری روش پیشنهادی را نشان داده میشود.
https://jsfm.shahroodut.ac.ir/article_238_c2ecd7ac84bcd733fbc5308202a12cab.pdf
2014-12-22
23
32
10.22044/jsfm.2014.238
ربات با مفاصل انعطاف¬پذیر
کنترل مود لغزشی-فازی
تخمینگر فازی تطبیقی
استراتژی کنترل ولتاژ
محمد مهدی
فاتح
mmfateh@shahroodut.ac.ir
1
دانشگاه صنعتی شاهرود
LEAD_AUTHOR
مهدی
سوزنچی کاشانی
mahdi_souzanchi@shahroodut.ac.ir
2
دانشگاه شاهرود
AUTHOR
علی اصغر
عرب
aliasghar.arabs@gmail.com
3
دانشگاه شاهرود
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
هدایت و کنترل ربات زیرآبی با استفاده از سیستم کنترل ANFIS
ربات زیرآبی فصل مشترکی بین علم رباتیک و مهندسی اقیانوس میباشد و کاربردهایی نظیر بازرسی محیطی، نقشه برداری اقیانوسی و کاوش در اعماق آب ها را دارد. در این پژوهش حرکت یک ربات زیرآبی توسط سیستم کنترلی ANFIS و الگوریتم ممتیک هدایت و کنترل می گردد. منظور از کنترل در این نوشتار ردیابی مسیر می باشد. الگوریتم ممتیک، نوعی الگوریتم تکاملی می باشد که برای بهینه سازی یک مسئله، از روش ترکیب جستجوهای محلی با دیگر الگوریتم های تکاملی بهره می برد و منجر به دستیابی به پاسخ های بهتر می گردد. در این مقاله با توجه به تکامل رفتاری در حل یک مسئله بهینه سازی، استراتژی تطبیقی برای الگوریتم ممتیک ارائه شده است. با تعیین یک پارامتر تطبیقی برای الگوریتم در هر تکرار، تعداد جمعیت، احتمال جهش و شرایط ورود به الگوریتم های جستجوی محلی را می توان به صورت تطبیقی تعیین نمود. این الگوریتم تطبیقی برای سیستم های استاتیکی و دینامیکی مناسب می باشد و از آن برای کنترل خارج خط یک ربات زیرآبی همراه با کنترلر ANFIS استفاده شده است که پارامترهای متغیر شبکه کنترلی ANFIS مانند مرکز و انحراف معیار تابع گوسی و وزن های شبکه عصبی آن توسط ممتیک تعلیم داده می شوند تا ربات بر روی یک مسیر از پیش تعیین شده همراه اغتشاش با حداقل خطا حرکت کند. مقایسه نتایج تعلیم کنترلر توسط الگوریتم ممتیک با نتایج حاصل از تعلیم کنترلر توسط الگوریتم ژنتیک، دقت و پایداری بیشتر روش تعلیم توسط الگوریتم ممتیک را نشان می دهد.
https://jsfm.shahroodut.ac.ir/article_239_12454aefdb0fb229dc11b8a4e2fb5bab.pdf
2014-12-22
33
46
10.22044/jsfm.2014.239
ربات زیرآبی
ردیابی مسیر
سیستم کنترل ANFIS
الگوریتم ممتیک
میثم
رستمی
meysam.rostami66@yahoo.com
1
دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک/دانشگاه گیلان
LEAD_AUTHOR
جلال
جوادی مقدم
jalaljavadimoghaddam@gmail.com
2
دانشجوی دکترا مهندسی مکانیک/دانشگاه گیلان
AUTHOR
احمد
باقری
bagheri@guilan.ac.ir
3
استاد/دانشگاه گیلان
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تعیین سطح ارتعاشات ابزار با استفاده از تجزیه موجک و مشخصه های هارالیک در تصویر سطح قطعه کار
یکی از مشکلات اصلی در بهره وری فرآیندهای براده برداری، ارتعاشات ابزار براده برداری می باشد. بی نظمی ناشی از این ارتعاشات در حین فرآیند براده برداری موجب به وجود آمدن سطحی با کیفیت پایین، کاهش دقت ابعادی قطعه کار، کاهش عمر ابزار و آسیب دیدگی اجزاء ماشین افزار مانند یاتاقانها، اسپیندل، موتور سروو و سایر اجزاء آن می شود. در این تحقیق با استفاده از اعمال تبدیل موجک بر روی تصویر سطح قطعه کار، تاثیر ارتعاشات ابزار بر روی سطح قطعه کار، از سایر عوامل تاثیر گذار بر بافت سطح قطعه (علائم پیشروی ابزار، سایش ابزار، عیوب سطح و غیره) فیلتر شده و با استفاده از بررسی مشخصه های هارالیک بر روی تصویر فیلتر شده ای که نشان دهنده تاثیر ارتعاشات ابزار می باشد، روشی مبتنی بر پردازش تصویر، جهت تعیین سطح ارتعاشات ابزار براده برداری ارائه شده است. سطح ارتعاشات ابزار، با استفاده از افزایش طول تعلیق ابزار کنترل شده و مقدار بی نظمی ایجاد شده در سطح قطعه کار به عنوان معیار تعیین سطح ارتعاشات ابزار معرفی شده است. به منظور اعتبار سنجی نتایج، ارتعاشات ابزار در راستای مماسی با استفاده از شتاب سنج نصب شده بر روی بدنه ابزار اندازه گیری شده است.
https://jsfm.shahroodut.ac.ir/article_240_66d8f41e6a64b4ea6fd83e876a737b9c.pdf
2014-12-22
47
57
10.22044/jsfm.2014.240
ابزار براده برداری
ارتعاشات
بافت سطح
تبدیل موجک
مشخصه های هارالیک
مهدی
دانش
danesh1980@yahoo.com
1
دانشگاه بیرجند
LEAD_AUTHOR
خلیل
خلیلی
khkhalili@yahoo.com, kkhalili@birjand.ac.ir
2
عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند
AUTHOR
عبدالرضا
اوحدی
a_r_ohadi@aut.ac.ir
3
عضو هیات علمی دانشگاه امیر کبیر
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
طراحی کنترلر فازی مرتبه بالا برای سیستم تهویه مطبوع
این مقاله به بررسی عملکرد کنترل کننده فازی مرتبه بالا بر روی یک سیستم تهویه مطبوع می پردازد. این کنترل کننده قادر است در سیستم های پیچیده بخصوص در سیستم های چند وروی- چند خروجی با در نظر گرفتن تغییرات در هریک از متغیرهای کنترلی ، با توجه به نیاز سیستم به تنظیم عملگرهای کنترلی بپردازد. اساس کار بر تنظیم اولیه هر متغیر با روش ممدانی و سپس بهره گیری از کنترل کننده فازی مرتبه بالا در تنظیم بهره کنترلی استوار می باشد. در ادامه برای کاهش خطا از روش اتوماتای یادگیری گسسته استفاده شده است. کنترل کننده پیشنهادی قادر است در مواجهه با اغتشاش ایجاد شده در بارگرمایی و رطوبتی، شرایط مطلوب را در حداقل زمان ممکن فراهم نماید. تطبیق پذیری و عدم نوسان در رسیدن به پاسخ مطلوب از دیگر ویژگی های این کنترل کننده می باشد. نتایج شبیه سازی نشان میدهد که این کنترل کننده قادر است شرایط مطلوب محیطی را از نظر دمایی و همچنین از نظر رطوبتی در کمترین زمان ممکن تأمین نماید که این مهم منجر به کاهش مصرف انرژی خواهد شد.
https://jsfm.shahroodut.ac.ir/article_241_46b837ac087f0648a47f9cb833ecf1df.pdf
2014-12-22
59
74
10.22044/jsfm.2014.241
تهویه مطبوع
منطق فازی
کنترلر فازی مرتبه بالا
اتوماتای یادگیری تقویتی گسسته
محمد رضا
سلطانپور
m_r_soltanpour@yahoo.com
1
استادیار دانشگاه هوایی شهید ستاری
LEAD_AUTHOR
علی اکبر
قره ویسی
a_garaveici@yahoo.com
2
هیات علمی
AUTHOR
امیر حسین
بیهقی
a_bihaghi@yahoo.com
3
دانشجوی کارشناسی ارشد
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
طراحی آیرودینامیکی دیفیوزر تقارن محوری با استفاده از الگوریتم ژنتیک و روش طراحی معکوس گلوله- اسپاین
در تحقیق حاضر، طراحی آیرودینامیکی یک دیفیوزر تقارن محوری به کمک ترکیب حل کننده معادلات لایه مرزی، الگوریتم بهینه سازی ژنتیک و پیاده سازی روش طراحی معکوس گلوله- اسپاین صورت میگیرد. با ترکیب کد عددی حل معادلات لایه مرزی با الگوریتم بهینه سازی ژنتیک، توزیع فشار دیواره دیفیوزر بگونه ای حاصل میشود که ماکزیمم بازیابی فشار بدون جدایش جریان حاصل گردد. بمنظور ارزیابی صحت عملکرد کد لایه مرزی توسعه داده شده، مقادیر عددی با نتایج تحلیلی بلازیوس و هوارت مقایسه میگردد. سپس، توزیع فشار بهینه شده به عنوان «توزیع فشار هدف» برای طراحی معکوس انتخاب میشود تا به وسیله آن هندسه متناظر با توزیع فشار بهینه، که همان هندسه بهینه میباشد، بدست آید. برای انجام پروسه طراحی معکوس، الگوریتم طراحی معکوس گلوله-اسپاین بعنوان الگوریتم اصلاح هندسه با نرم افزار فلوئنت بعنوان حل کننده جریان ترکیب میشود. پیاده سازی این روش توسط برنامه نویسی در نرمافزار فلوئنت صورت میگیرد. پس از اطمینان از صحت عملکرد و کارایی روش پیشنهادی طراحی معکوس، تاثیر کمی این روش در بهبود کارایی یک دیفیوزر تقارن محوری بررسی میشود. نتایج شبیه سازی عددی دیفیوزر بهینه شده نشان میدهد ضریب بازیابی فشار بطور قابل توجهی افزایش یافته است.
https://jsfm.shahroodut.ac.ir/article_242_a6dc65b639c2012afb1065691362868b.pdf
2014-12-22
75
88
10.22044/jsfm.2014.242
دیفیوزر آیرودینامیکی
الگوریتم ژنتیک
طراحی معکوس
گلوله-اسپاین
لایه مرزی
مهدی
نیلی احمدآبادی
mahdinili@yahoo.com
1
هیئت علمی/دانشگاه صنعتی اصفهان
LEAD_AUTHOR
نوید
صمدی واقفی
navidsv@yahoo.com
2
دانشگاه بوفالو آمریکا
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مدلسازی و شبیه سازی توربین گازی دو محوره با در نظرگیری اثرات خنک کاری پره های توربین
اساساً توربینهای گازی، سیستمهایی پیچیده، غیرخطی و متغیر با زمان بوده که پارامترهای آن با تغییر شرایط کاری دائماً در حال تغییر می باشند. پیشبینی رفتار دینامیکی این سیستمها، نقش مهمی در طراحی اجزاء، طراحی سیستم کنترل و طراحی سیستم پایش سلامت دارد. لذا ارائه یک مدل کامپیوتری مناسب جهت پیشبینی رفتار توربینهای گازی ضروری به نظر میرسد. در این مقاله، رفتار دینامیکی توربین گازی SGT600 که نمونهای از یک توربین گازی صنعتی دو محوره و پرکاربرد در کشورمان است، با در نظرگیری اثرات خنککاری پرههای توربین، مدلسازی و شبیهسازی شده است. برای این منظور، در گام نخست پارامترهای نقطه طراحی تعیین شده و برای اعتبارسنجی آن، نتایج حاصل از این برنامه با نتایج ارائه شده توسط شرکت سازنده مقایسه گردیده است. در ادامه، با بکارگیری معادلات بقای جرم و انرژی، رفتار سیستم در حالت پایا مدلسازی شده که مقایسه نتایج آن با نتایج حاصل از نرمافزار GSP حکایت از دقت مناسب مدل حالت پایا دارد. در نهایت الگوریتمی جهت تخمین عملکرد سیستم در حالت گذرا ارائه گردیده است و رفتار دینامیکی توربین در دو حالت شتابگیری مثبت و منفی مدلسازی و شبیهسازی شده است.
https://jsfm.shahroodut.ac.ir/article_243_144ab66170231129c94dbfa2a0d12399.pdf
2014-12-22
89
101
10.22044/jsfm.2014.243
توربین گازی دو محوره
مدلسازی
نقطه طراحی
حالت پایا
حالت گذرا
سید محمد
تجلی
s.m.tajalli@gmail.com
1
دانشگاه علم و صنعت ایران
LEAD_AUTHOR
احسان
محمدی
ehs_mohammadi@iust.ac.ir
2
دانشگاه علم و صنعت ایران
AUTHOR
مرتضی
منتظری
montazeri@iust.ac.ir
3
دانشگاه علم و صنعت ایران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی تجربی اثر مانع دی الکتریک در سرعت القایی در لایه مرزی هوای ساکن
با مقایسه باد کرونا و پلاسمای DBD جریان مستقیم و متناوب
کنترل جریان در لایه مرزی، یکی از اساسیترین موضوعات علم آیرودینامیک است. معمولأ کنترل جریان با هدف کنترل جدایش در لایه مرزی صورت میگیرد. امروزه استفاده از محرکهای فعال الکتروهیدرودینامیکی، به دلیل دسترسی و سادگی نصب، عدم نیاز به تعمیرات خاص، زمان پاسخ بسیار کوتاه و مصرف انرژی بسیار کم، بسیار مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است. در این مقاله، با استفاده از یک هندسه یکسان، اثرات وجود مانع دیالکتریک، در سرعت القایی لایه مرزی در هوای ساکن، در باد یونی ناشی از میدانهای جریان مستقیم و متناوب مورد بررسی قرار گرفت. با استفاده از نتایج این پژوهش مشخص شد که وجود مانع دیالکتریک در میدان جریان مستقیم، باعث کاهش سرعت جریان در لایه مرزی میشود. در حالی که با وجود مانع دیالکتریک در میدان جریان متناوب، میتوان به سرعتهای بسیار بالاتری در لایه مرزی رسید. با آشکارسازی از طریق تکنیک تزریق دود، مشخّص شد که وجود مانع دیالکتریک در الگوی جریان تأثیری ندارد، ولی این الگو در جریان مستقیم در راستای میدان الکتریکی، و در جریان متناوب در راستای مماس بر لایه مرزی است. در نهایت استفاده از میدان جریان متناوب نسبت به جریان مستقیم، علاوه بر نصب دقیق در محل مورد نظر به دلیل کوچکی، میتواند باعث دستیابی به سرعتهای القایی بیشتری در لایه مرزی هوای ساکن شود.
https://jsfm.shahroodut.ac.ir/article_244_b24784339f0da0080fd90ac187935046.pdf
2014-12-22
103
110
10.22044/jsfm.2014.244
سرعت القایی
باد کرونا
تخلیه پلاسما
محرک پلاسمایی DBD
غلامرضا
تطهیری
gh_tathiri@azu.ac.ir
1
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی
LEAD_AUTHOR
غلامحسین
پوریوسفی
gh_pouryousefi@yahoo.com
2
دانشکده هوافضا دانشگاه خواجه نصیر
AUTHOR
علیرضا
دوست محمودی
alirezadoostmahmoudi@yahoo.com
3
دانشکده هوا فضا دانشگاه خواجه نصیر
AUTHOR
مسعود
میرزایی
mirzaei@kntu.ac.ir
4
دانشکده هوا فضا دانشگاه خواجه نصیر
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی جریان حول چند مقطع استوانه ای با استفاده ازیک روش مرز مستغرق
با وجود تحقیقات گسترده پیرامون الگوی جریان حول استوانه با سطوح مقاطع گوناگون، تحقیقات اندکی به مقایسه اثر شکل سطح مقطع استوانه بر چگونگی تشکیل گردابههای دنباله پرداختهاند. در این پژوهش به مطالعه اثر شکل سطح مقطع استوانه بر الگوی جریان دنباله پرداخته شده است. در تحقیق حاضر یک روش مرز مستغرق برای حل جریان حول استوانه هایی با پنج شکل سطح مقطع مختلف توسعه داده شده و مورد استفاده قرار گرفته است. روش مرز مستغرق بکار گرفته شده در این مقاله، در زمره ی روشهای اعمال نیرو بصورت مستقیم است که از توابع بکار رفته در روش-های اعمال نیرو بصورت پیوسته در فرایند درونیابی و برونیابی استفاده میکنند. در این پژوهش از تقریب مرتبه اول زمانی برای ترم نیرو در نقاط لاگرانژی به گونهای استفاده شده است که ارضای شرایط مرزی را تضمین میکند. برای اعتبار سنجی، نتایج حل عددی با نتایج موجود در مراجع برای چند حالت مختلف مقایسه شده اند. نتایج این تحقیق نشان می دهد که در رینولدز های مورد مطالعه با افزایش عدد رینولدز بسته به شکل سطح مقطع، ضریب درگ ممکن است کاهش یا افزایش یابد. با این وجود عدد استروهال بطور کلی همواره افزایش می یابد. از طرف دیگر شکل سطح مقطع به شدت الگوی جریان را تحت تاثیر قرار می دهد. ایجاد تغییر در وسعت ناحیه جدایش، فرکانس تولید گردابه ها، شکل این گردابه ها و نحوه جداشدن آنها از سطح جسم از جمله تاثیرات شکل سطح مقطع بر الگوی جریان می باشد.
https://jsfm.shahroodut.ac.ir/article_245_50315d6c88e01b6756dd29ed60dc33ae.pdf
2014-12-22
111
123
10.22044/jsfm.2014.245
روش مرز مستغرق
عدد استروهال
تقریب یولمن
گردابه دنباله
ضرایب برآ و پسا
علی اکبر
حسینجانی میاندهی
aliakbar_6499@yahoo.com
1
دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
AUTHOR
علی
اشرفی زاده
ashrafizadeh@kntu.ac.ir
2
دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی
LEAD_AUTHOR