%0 Journal Article %T تحلیل پارامترهای هندسی مؤثر در طراحی دینامومتر هیدرولیکی 5/1 کیلو واتی %J مکانیک سازه ها و شاره ها %I دانشگاه صنعتی شاهرود %Z 2251-9475 %A قریشی, سید حمید رضا %A مقیمی, مهدی %A فصیح فر, احمد %D 2015 %\ 12/22/2015 %V 5 %N 4 %P 151-162 %! تحلیل پارامترهای هندسی مؤثر در طراحی دینامومتر هیدرولیکی 5/1 کیلو واتی %K دیسک دوار %K ضریب بدون بعد گشتاور %K رینولدز دورانی %K دینامومتر %R 10.22044/jsfm.2015.672 %X استفاده از دینامومترها روشی برای تست موتورهای الکتریکی، موتورهای احتراقی و توربین گاز در شرایط خواسته‌شده و کنترل شده می‌باشد. از آنجا که آگاهی از نحوه‌ی کارکرد دستگاه و داشتن روشی برای ارزیابی عملکرد آن‌ و حصول اطمینان از کارکرد درست آن‌ بسیار حائز اهمیت است بایستی از دینامومتر برای این عمل استفاده نمود. دینامومتر متشکل از سیستم دیسک- استاتور می‌باشد. در این مقاله جریان در اطراف یک دیسک دوار که در فاصله‌ی مشخصی از استاتور قرار دارد به کمک نرم‌افزار انسیس فلوئنت شبیه‌سازی شده و نتایج حاصل با داده‌های تجربی اعتبار سنجی می‌شود. توزیع فشار، دما، سرعت جریان بین دیسک دوار و استاتور، گشتاور و ضریب بدون بعد گشتاور برای پارامترهای مختلف از جمله سرعت دورانی دیسک دوار، فاصله بین دیسک دوار و استاتور، وجود و عدم وجود زائده در خروجی بر روی استاتور، قطر نازل ورودی و فاصله‌ی شعاعی نازل ورودی مورد بررسی قرار می‌گیرد. ضریب بدون بعد گشتاور با کاهش لقی بین دیسک و استاتور در خروجی و یا به عبارتی افزایش زائده‌ی موجود بر روی استاتور در خروجی افزایش می‌یابد اما با افزایش فاصله‌ی بین دیسک و استاتور تغییری چندانی بر ضریب بدون بعد گشتاور ایجاد نمی‌شود. همچنین با افزایش سرعت دورانی دیسک مقدار انتقال حرارت و گشتاورافزایش می‌یابد. %U https://jsfm.shahroodut.ac.ir/article_672_a4288cfd96f0f27d6c730a5fcf85ed06.pdf