%0 Journal Article %T پاسخ دینامیکی تیر دوبل با لایه‌ی میانی ویسکوالاستیک تحت عبور خودرو با شتاب ثابت %J مکانیک سازه ها و شاره ها %I دانشگاه صنعتی شاهرود %Z 2251-9475 %A طالبی توتی, روح الله %A ناصری نژاد, کمال الدین %D 2019 %\ 03/21/2019 %V 9 %N 1 %P 1-13 %! پاسخ دینامیکی تیر دوبل با لایه‌ی میانی ویسکوالاستیک تحت عبور خودرو با شتاب ثابت %K بار متحرک %K تیر دوبل %K لایه‌ی ویسکوالاستیک %K خودرو %K شتاب ثابت %R 10.22044/jsfm.2019.6192.2482 %X پژوهش حاضر، به پاسخ اجباری یک تیر دوبل با لایه‌ی میانی ویسکوالاستیک تحت اثر عبور دو نیرو با شتاب و سرعت اولیه‌ی ثابت می‌پردازد. نیروهای عبوری، نیروهای محور عقب و جلوی یک خودرو می‌باشند و دارای مقادیر متغیر در شتاب‌های مختلف هستند. از معادلات تیر اویلر- برنولی برای تیرها و از مدل وینکلر برای لایه‌ی ویسکوالاستیک استفاده شده است. پس از استخراج معادلات، با استفاده از بسط مودال و تعامد مودها، پاسخ دینامیکی به دست آمده است. نمودارهای خیز نقطه‌ی میانی هر دو تیر در شتاب‌های مختلف و به ازای مقادیر مختلفی از ضریب میرایی و سفتی لایه‌ی ویسکوالاستیک به دست آمده و بررسی شده‌اند. پژوهش حاضر با مقایسه با کار دیگر پژوهشگران اعتبارسنجی شده است. بررسی نمودارها نشان می‌دهد که اثر ضریب میرایی در خیز نقطه‌ی میانی تیر فوقانی ناچیز و بر خیز این نقطه در تیر تحتانی قابل توجه است. افزایش سفتی لایه‌ی ویسکوالاستیک منجر به کاهش اثر ضریب میرایی بر خیز نقطه‌ی میانی تیر دوبل، کاهش خیز نقطه‌ی میانی تیر فوقانی و افزایش این خیز در تیر تحتانی می‌شود. افزایش شتاب بر رفتار کلی منحنی خیز تیر دوبل تأثیری ندارد. در شتاب‌های بالاتر، افزایش سفتی با شدت کمتری منجر به کم شدن اثر ضریب میرایی می‌گردد. %U https://jsfm.shahroodut.ac.ir/article_1466_96d8f6436c968425004aa8d2bea905d7.pdf