@article { author = {صدقیان دهکرد, امیر and دهقان منشادی, مجتبی}, title = {Experimental Investigation of the Effect of Flap Angle and Weight on Flutter of an Aircraft by Using Flight Test}, journal = {Journal of Solid and Fluid Mechanics}, volume = {1}, number = {3}, pages = {29-39}, year = {2012}, publisher = {Shahrood University of Technology}, issn = {2251-9475}, eissn = {2251-9483}, doi = {10.22044/jsfm.2012.79}, abstract = {In this research, the operational plan are prepared based on the standard requirement of flutter test for an aircraft .Therefore the analytic recognition algorithms of excitation frequency and damping estimations from response data is surveyed in different flight condition .The resultants is presented in condition of mid height and field elevation (FM); 5600 feet with usage of zero, 10 and 38 degrees flap angles. In this research the parametric data gathering to be considered with covering the Performance curves limitation. The purpose of the present work, was access to flutter airspeeds with application ability in type certification program (TC) and flight manual completion (FM) for a jet trainer. The results indicate that by increasing the angle of flap in critical limitations of flight envelope attention to leap of the dynamic frequency response due to structure excitation to infinite and entry to less rate of structural damping, flutter phenomenon occur in lower airspeed. Whereas by change in weight configurations from light to heavy in same flap angle, this decreased rate in flutter airspeed don't observe significantly. in this article is imparted both method of flutter airspeed estimation in form of response-frequency diagrams and damping-airspeed in parallel and adaptively}, keywords = {Classic Flutter,Flight Envelope,Telemetry,Strip Chart,Oscillation Damping}, title_fa = {بررسی اثر زاویه فلپ و وزن بر پدیده فلاتر یک هواپیما با استفاده از آزمون پروازی}, abstract_fa = {دستورالعمل اجرائی بر مبنای الزامات استاندارد تست فلاتر یک محصول هواگرد در قالب الگوریتم های شناسایی فرکانس تحریک سازه و تخمین های میرائی از داده های پاسخ پرنده در شرایط مختلف پروازی تدوین و تحلیل شده است. نتایج حاصله در شرایط ارتفاع میانی و منطقه پروازی 5600 پایی با اعمال زوایای فلپ صفر، 10 و 38 درجه و پوشش محدوده نمودارهای عملکردی در قالب داده برداری پارامتریک مورد توجه قرار گرفته است. هدف دسترسی به سرعت های فلاتر با قابلیت کاربرد در برنامه اخذ گواهینامه نوع و تکمیل کتابچه پروازی برای یک جت آموزشی است. نتایج نشان می دهد که با افزایش زاویه فلپ در محدوده های بحرانی پاکت پروازی با توجه به جهش پاسخ فرکانس دینامیکی پرنده ناشی از تحریک سازه به سمت بینهایت و در نتیجه ورود به نرخ نزولی میرائی سازه ای، پدیده فلاتر در سرعت پائین تری اتفاق می افتد. این در حالی است که با تغییر در ترکیب بندی های وزنی از سبک به سنگین در زاویه فلپ یکسان، این نرخ نزولی در سرعت فلاتر به صورت محسوس مشاهده نمی شود. از هر دو روش پیش بینی سرعت فلاتر در فرم نمودارهای پاسخ تحریک- فرکانس و میرائی- سرعت به طور موازی و انطباقی بهره گرفته شده است. مقادیر ثبت شده از تجهیزات کالیبره با قابلیت فیلترینگ داده های خطا، نشانگر این است که نمودارهای میرائی بدلیل تاثیرپذیری کمتر از شرایط اغتشاشی محیطی (تغییرات سرعت باد، نویز، گاست4، ارتعاش) نسبت به چارت های فازی فرکانس از اولویت انتخاب و قابلیت اعتماد بیشتری برخوردار هستند.}, keywords_fa = {فلاتر کلاسیک,پاکت پروازی,تله متری,نمودارهای کاهه لگاریتمی,میرائی نوسانی}, url = {https://jsfm.shahroodut.ac.ir/article_79.html}, eprint = {https://jsfm.shahroodut.ac.ir/article_79_6a847285d28fb915bdf3c484681a8af9.pdf} }