@article { author = {Khoshnood, A. M and Sheibani, A. and Roshanian, J. and Moradi-Maryamnegari, H.}, title = {L1 adaptive controller design of a space system considering structural flexibility}, journal = {Journal of Solid and Fluid Mechanics}, volume = {6}, number = {2}, pages = {17-27}, year = {2016}, publisher = {Shahrood University of Technology}, issn = {2251-9475}, eissn = {2251-9483}, doi = {10.22044/jsfm.2016.761}, abstract = {One of the main challenges in the design of the flexible flying vehicle controller is large parametric variation in flight. Problems to control the vehicles arise due to long and slender body and disturbance forces and forces generated by moving control surfaces causing the properties aeroelastic in these vehicles. The effect of flying vehicle's elastic behavior appears as vibration and error creation in measurement sensors and due to the interaction of each components on the other, it will have undesired effects on control system. In this paper, taking into account the different conditions of flight, L1 adaptive control performance has been studied. The results show that L1 adaptive controller with guaranteed stability and robustness can satisfactory be controlled undesirable effects of low-frequency modes of structural in a short time and in the presence of dynamic uncertainties, such as unexpected structural failures, time-varying disturbances and uncertainties and time delay in actuators the designed controller have very desirable performance.}, keywords = {L1 adaptive control,Flexible space vehicle,Vibration Control,Flexibility}, title_fa = {طراحی کنترلر تطبیقی L1 یک سامانه فضایی با احتساب اثر انعطاف پذیری}, abstract_fa = {یکی از مهمترین چالش‌های موجود در طراحی کنترلر وسایل پرنده تغییر شدید پارامترها به دلیل شرایط مختلف پروازی، تغییر در ضرایب آیرودینامیکی و خواص جرمی در هنگام پرواز می‌باشد. مشکل کنترل این وسایل بعلت طول بلند و بدنه نازک افزایش یافته و نیروهای اغتشاشی و نیروهای تولید شده توسط حرکت سطوح کنترلی باعث بروز خواص آیروالاستیک در این وسایل میگردد. اثر رفتار الاستیک بصورت ارتعاشات و ایجاد خطا در سنسورهای اندازه‌گیری وسیله پرنده ظاهر می‌شود و به دلیل اثرات متقابل هر یک از اجزا بر یکدیگر، آثار نامطلوبی بر سیستم کنترلی خواهد گذاشت. در این مقاله، با اعمال شرایط پروازی مختلف، عملکرد کنترل تطبیقی L1 بر روی یک ماهواره بر انعطاف پذیر مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج نشان میدهد کنترلر تطبیقی L1 با تضمین پایداری و مقاوم بودن سیستم اثرات نامطلوب مودهای ارتعاش خمشی را در مدت زمان قابل قبول کنترل خواهد نمود و با وجود عدم قطعیت‌های دینامیکی از قبیل شکست‌های ‌سازه‌ای ناخواسته، اغتشاشات و نامعینی‌های متغیر با زمان و تأخیر زمانی در عملگرها، عملکرد بسیار مطلوبی خواهد داشت.}, keywords_fa = {کنترل تطبیقی L1,سامانه فضایی انعطاف‌پذیر,کنترل ارتعاشات,انعطافپذیری}, url = {https://jsfm.shahroodut.ac.ir/article_761.html}, eprint = {https://jsfm.shahroodut.ac.ir/article_761_72685db034e16567ceed501cacebd324.pdf} }