@article { author = {Ghaforian Nosrati, H. and Gerdooei, M. and Falahati Naghibi, M.}, title = {A New Approach to Identify the Ductile Damage Constants of Seamed Metallic Tube Using Hydro-Bulging Process}, journal = {Journal of Solid and Fluid Mechanics}, volume = {5}, number = {2}, pages = {139-151}, year = {2015}, publisher = {Shahrood University of Technology}, issn = {2251-9475}, eissn = {2251-9483}, doi = {10.22044/jsfm.2015.509}, abstract = {In present research, the numerical and experimental investigation of progressive ductile damage has been conducted in free bulging of 304 stainless steel seamed tube using oil pressure. In the numerical section, using the Lagrangian finite element method with ABAQUS/Explicit solver, the seam weld simulated as a thin strip, contains non-homogeneity factors of strength and formability. Forming Limit Diagram (FLD) criterion was used as a measure of damage initiation, as well as effective plastic displacement factor with linear approach in order to model damage evolution. In the experimental section, tensile test of tube has been conducted to attain mechanical properties and also tube free bulging has been perform. Maximum bulging diameter of tube and critical pressure were recorded at the moment of bursting. In numerical analysis, the effect of material non-homogeneity factor on critical pressure, also the outcome of effective plastic displacement on the maximum bulging diameter investigated and compared with experiments. Finally, the optimum values of non-homogeneity factor and effective plastic displacement obtained respectively equal to 0.9 and 0.05 Using these factors, the accuracy of numerical prediction for tube diameter and oil pressure at bursing moment were more than 99%.}, keywords = {Ductile Damage Criterion,Hydro-Bulging,Forming Limit Diagram,Seamed Tube}, title_fa = {ارائه ی یک روش نوین جهت تعیین ثوابت معیار شکست نرم لوله ی درزدار فلزی به کمک فرآیند هیدروبالجینگ}, abstract_fa = {در پژوهش حاضر،به بررسی عددی و تجربی شکست نرم پیش­رونده در فرآیند انبساط­دهی آزاد لوله فولادی زنگ­نزن 304 درزدار، به کمک فشار روغن پرداخته شده است. در بخش عددی که از روش المان محدود لاگرانژی به کمک حل­گر صریح نرم­افزار آباکوس استفاده شد؛ درز جوش به صورت یک نوار نازک، حاوی ضریب ناهمگنی نقص در استحکام و شکل­پذیری مدل گردید. از دیاگرام حد شکل­دهی (FLD) به عنوان معیار شروع آسیب و از پارامتر جابه­جایی پلاستیک موثر با الگوی تغییرات خطی برای مدل­سازی تکامل آسیب استفاده شد. در بخش تجربی، ضمن استفاده از آزمون کشش لوله برای استخراج خواص مکانیکی، انبساط­دهی آزاد به کمک سیال روغن تا رسیدن به آستانه ترکیدگی در نوار درز جوش اجرا؛ قطر بیشینه بالجینگ و فشار بحرانی مربوطه حاصل شد. در تحلیل عددی اثر ضریب ناهمگنی جنس بر فشار بحرانی و همچنین اثر جابه­جایی پلاستیک بحرانی بر قطر بیشینه بالجینگ بررسی و ضمن مقایسه با نتایج تجربی مقادیر ضریب نقص و جا­به­جایی پلاستیک موثر بهینه به ترتیب برابر 0.9 و 0.05 بدست آمد که در این شرایط قطر لوله و فشارروغن در لحظه­ی ترکیدگی با دقتی بیش از 99 % تخمین زده شد.}, keywords_fa = {معیار شکست نرم,هیدروبالجینگ,نمودار حد شکل دهی,لوله ی درزدار}, url = {https://jsfm.shahroodut.ac.ir/article_509.html}, eprint = {https://jsfm.shahroodut.ac.ir/article_509_412b0c7022262acf43ff1e7dc9e66811.pdf} }